schizofreni

  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
16 år 8 månader sedan #87339 av
schizofreni skapades av
Jag har haft en djup depression där jag bla trodde att jag höll på att få schizofreni pga att det brusade i mina öron emmellanåt och jag hade rört ihop saker mm är mycket bättre nu... undrar om det finns någon som har haft något liknande? Jag har aldrig hört några röster eller så men man kan ju säga att jag har haft en vanföreställning om att jag höll på att få schizofreni...
Mer
16 år 8 månader sedan #87347 av Bitte
Svar från Bitte i ämnet schizofreni
Man kan få schizofrena drag vid djupa depressioner så du bör prata med din läkare så att du får mediciner som hjälper.
Mer
16 år 8 månader sedan #87359 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet schizofreni
Om det bara brusade i öronen, så var det inte psykotiskt och alltså ingen risk för schizofreni. Det finns dock depressioner, som kan ge kortvarigare psykotiska besvär med röster och vanföreställningar. Det kallas för psykotiska depressioner och drabbar 1 % av befolkningen. Behandlingen är antidepressiva under lång tid och kortare kurer med antipsykotika.
Mer
16 år 8 månader sedan #87360 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet schizofreni
Overklighetskänslor är vanliga vid många olika psykiska besvär... och brus i öronen kan vara tinitus... jag tror inte att du håller på att få schizofreni...

Vid t.ex. panikångest är det vanligt att man tror att man håller på att bli "galen"... men det är inte så... i djupet av en depression kan man nog uppleva något liknande... livet är ju så svårt just då...