Fundersam...

  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
20 år 4 månader sedan #314 av
Fundersam... skapades av
Hejsan. Jag kanske ska börja med att säga att jag har fått diagnosen Asperger syndrom och den senaste tiden har jag varit psykotisk (enligt psykologerna). Diagnosen Asperger fick jag för ungefär 1 år sedan, och 'konstiga' tankar har jag haft sedan barndomen (psykotiska tankar enligt psykologer). Jag kommer ihåg att vid ungefär 10-12 årsåldern hörde jag små 'gruvarbetare' jobba i mitt vänstra öra, det lät som dom högg på stenar med hackor i mitt öra. Enligt psykologer skulle antagligen det klassas som hallucinationer och vanföreställningar (att jag trodde jag hade gruvarbetare i mitt öra). Sedan dess har jag bara hört djävulen viska mitt namn och dragit fingrarna genom mitt hår. Jag har jämfört mitt min psykos med schizofrenas psykos, och det är väldigt lika. Jag har också jämfört mig med schizofreni, och det stämmer ganska mycket, förutom några symtom som jag inte har. Själv tror jag knappast att jag har schizofreni, men jag blir ju ganska fundersam att psykologerna kanske har gjort en fel diagnos, kan dom ha gjort det tror ni?

Hoppas ni kan svara
MVH Christian
Mer
20 år 4 månader sedan #315 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Fundersam...
Hej!

Det är väldigt ovanligt med schizofreni i barndomen. Den startar normalt tidigast i tonåren för män och för kvinnor ännu senare.

I Läkemedelsboken (senaste upplagan) står det i Psykoskapitlet: "Personer med Aspbergers syndrom kan i samband med stress uppvisa psykotiska episoder som snabbt avklingar då situationen normaliseras".
Psykoskapitlet kan läsas här:
www.apoteket.se/content/1/c4/51/ ... iatri5.pdf

Jag har svårt att tro att de har tagit fel på diagnosen, särskilt om det har varit flera psykologer inblandade. Möjligen kanske du behöver lära dig stresshantering för att kunna förebygga stress och därmed psykos.

Admin