Cambridge brain science!

  • Klanggedin
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Hedersmedlem
  • Hedersmedlem
  • Noble and true with a heart of steel
Mer
6 år 11 månader sedan #939668 av Klanggedin
Tjena! Någon annan som har provat denna sida:

home.cambridgebrainsciences.com/en/public/users/sign_in

Mitt intresse är om någon annan har provat och gjort en liknande observation.

Det är ett forskningsprojekt som försöker avgöra hur sömn, stress och motion påverkar våra kognitiva förmågor genom att mäta dessa hälso-faktorer samtidigt som man får göra en grupp test!

Tyckte det var rätt kul men dom har lite skum analys på hur man presterar på deras test! Dom särskiljer inte mellan olika grupper och hur många gånger man har gjort testen vilket resulterar i att jag får extremt höga resultat eftersom jag övat upp mig under en längre tid!

Dom hävdar att deras tester, vilka är baserade på vetenskapliga delar av psykometrin (te.x. stroop test har blivit ett liknande test, double trouble) inte går att tränas på utan att resultatet blir mer är ett "pure measure" ju mer man vänt sig vid testet i sig och skulle därför vara ett bättre mått ju mer på man tränar på det.

Dom har en ganska stor FAQ-sida med information om var testen mäter och dylikt!
Mer
6 år 11 månader sedan #939686 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Cambridge brain science!
De som gjort appen Wizard är från Camebridge också och kanske till hör samma forskargrupp. Det är ett hjärnträningsprogram.
www.viska.se/sjalvhjalp/appar/6039-peak-...ingsapp-finns-gratis

Det finns ett kognitivt test Test My Brain som är vetenskapligt testad och ger nästan exakt samma resultat som man testar sig hos klinisk psykolog.

www.viska.se/sjalvhjalp/6120-testa-sjalv-dina-kognitiva-brister
  • Klanggedin
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Hedersmedlem
  • Hedersmedlem
  • Noble and true with a heart of steel
Mer
6 år 11 månader sedan #939711 av Klanggedin
Svar från Klanggedin i ämnet Cambridge brain science!
För några år sedan gjorde en grupp forskare ett försök att se om man förbättrade sin kognition:
[youtube:24mgs0s7]sL86V7hq9-c[/youtube:24mgs0s7]

Vet inte hur det är med Cogmed men det är tydligt att man blir bättre på specifika test och om dom är densamma som i det testbatteri som man jämför med så får man högre resultat.
Dom i det här klippet har inte fått någon förbättring av sin kognitiva funktion efter att ha jobbat med hjärnträning!

Jag tycker det som är intressant är att man kan träna specifika funktioner att man kan utveckla hjärnan till det som man använder den till, t.e.x schack eller läsförståelse!
Jag höll på att läsa om det här i en sammanställning om forskningen kring IQ-test och där stod det att dom med mindre IQ blev bättre på att spela schack än dom med högre!
Det berodde på att dom med lägre IQ tränade mer med själva spelet medans dom med högre gjorde andra saker. Jag tolkar det som att för att växa inom något så måste man hitta sin nisch, sin nivå
av komplexitet för att finna det meningsfullt och spännande nog att utvecklas.
Mer
6 år 11 månader sedan #940147 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Cambridge brain science!
Det senaste jag läst är att hjärnträning med datorprogram inte förbättrar kognitionen. Förbättringen beror på att man blir bättre på att klara testen vid upprepning. Konditionsträning 3 gånger i veckan förbättrar däremot tankeförmågan pga nervtillväxtfaktorer bildas.
  • Klanggedin
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Hedersmedlem
  • Hedersmedlem
  • Noble and true with a heart of steel
Mer
6 år 11 månader sedan #940221 av Klanggedin
Svar från Klanggedin i ämnet Cambridge brain science!
Har läst Hjärnstark av Hansen. Han är någorlunda känd nu men han tar upp effekten av motion på hjärnan och pratar om ett ämne som kallas BDNF (Brain Derived Neurotrophic Factor) som ska ha en skyddande effekt på nervceller, framförallt i tinningloberna som ansvarar för minne!

Har du läst den?
Mer
6 år 11 månader sedan #940548 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Cambridge brain science!
BDNF är nog en nervtillväxtfaktor kan man säga.