Extrema blinkningar...

Mer
5 år 6 månader sedan #1102687 av Kattis35
Hej jag har ätit abilify i ca 4-5 år nu. Har fått problem med extrema blinkningar speciellt i sociala sammanhang och tyvärr kan jag inte längre se tv eller film och det har jag verkligen älskat att göra förrut :( Är det fler som fått ge upp tvn? Jag kan inte heller köra bil pga detta. Finns ingen hjälp att få? Har varit i kontakt med sjukvården och dom kan ej hjälpa mig. Jag har schizo affektiv....
Mer
5 år 6 månader sedan #1102688 av Geta
Svar från Geta i ämnet Extrema blinkningar...
Det låter som ticks. Det kan vara nervöst.
Mer
5 år 6 månader sedan #1102689 av Zoidar
Svar från Zoidar i ämnet Extrema blinkningar...
Det skulle väl kunna vara läge att prova någon annan medicin?

Anchored in Christ ✟

Mer
5 år 6 månader sedan #1102767 av Kattis35
Svar från Kattis35 i ämnet Extrema blinkningar...
Tack för era svar :-D jag ska prata med sköterskan om eventuellt om det går byta till någon annan medicin. Är abilify den med minst biverkningar? Eller finns det fler? Är det jag hört... vill gärna inte gå upp i vikt. Har nyss gått ner...
Mer
5 år 6 månader sedan - 5 år 6 månader sedan #1102812 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Extrema blinkningar...
Abilify har jag försökt gå över till 2 gånger men fått gå tillbaka till Trilafon bägge gångerna pga för dålig antipsykotisk effekt. Trilafon ett gammalt medel, men det har hållit mig borta från inläggning sedan årsskiftet 1986-1987 Trilafon i injektionsform då, den är viktneutral jag har kunnat gå upp i vikt, men även ned i vikt på den.

Läkaren som satte in den vid klinikskifte 1980 sade denna medicin skall du ha. Vi kan droga ned dig så du går som en zombie, men det är inte önskvärt vi skall prova ut lägsta möjliga dos där du har kvar några symptom på din sjukdom, men att du fungerar till ditt intellekt.

Han hade rätt. Det var bland en av de klokaste läkarna. På den dos jag har, finns inga biverkningar i mig. Den innehåller 0,7ml, 108 mg/ml

Kom ihåg att dosen jag har är väldigt låg. Kan tänka mig att du behöver något högre

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Last edit: 5 år 6 månader sedan by Nissegossen.
Mer
5 år 6 månader sedan - 5 år 6 månader sedan #1102884 av Zoidar
Svar från Zoidar i ämnet Extrema blinkningar...
Kattis, de flesta orsakar viktuppgång antingen lite eller mycket. De som ska vara snällare mot vikten utöver abilify ska vara: zeldox, latuda och solian (enligt admin, licens?). Annars är det nog vissa av de äldre preparaten bl.a. det som Nisse nämner trilafon (peratsin i tablett krävs licens) som är snällare mot vikten.

Anchored in Christ ✟

Last edit: 5 år 6 månader sedan by Zoidar.