Problem med talet och övriga exekutiva funktioner

  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
3 år 6 månader sedan #1292707 av Jocke
Jag får s.k automattankar, jag uttalar främmande eller ovanliga ord nästan precis när den landar på hjärnan. Många säger att man tänker högt, men det är snarare Tourettes syndrom, när det kommer ord ur mig som är så ovanliga att väldigt belästa människor missar mina ords betydelse.

Vars är världen på väg?
Mer
3 år 6 månader sedan #1292708 av Geta
Ja, du verkar dras till ovanliga ord, Jocke.
Mer
3 år 6 månader sedan #1292709 av memphis
Ja det liknar det som händer mig Jocke. Känns som tourettes! Men för mig är det inte ovanliga ord som kommer ut, utan vad som helst helt banala saker.
Mer
3 år 6 månader sedan #1292714 av Amandara
Ur mig kommer inga ord alls, i värsta fall.
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
3 år 6 månader sedan #1292715 av Jocke
www.sprakbruk.fi/-/var-kommer-alla-nyord-ifran-

Kanske det här kan bena ut var alla orden kommer ifrån? Men jag uttalar ofta även banala ord och hädelser. Ett exempel, en kompis har fått utstå många ord från mig, ett ord är "dagsedel", han blev chockad över ordet och avkrävde en förklaring, jag sade att ge en smocka, men det är även en benämning på Stig Dagermans kåserier som kallades just dagsedlar, för att ge en verbal käftsmäll till maktens boningar.

Vars är världen på väg?
Mer
3 år 6 månader sedan #1292857 av Rrusheflower
Jag har också lite sluddrigt tal och svårt ibland att sätta ord på vad jag vill säga. Vill dock inte gå till en logoped. Städar rummet vart 14:e dag och då måste jag tvinga mej. Får ångest när jag vaknar och svårt att vakna. Måste tvinga mej att duscha men gör det i alla fall varannan dag.