Någon som känner igen sig?

Mer
8 år 11 månader sedan #737071 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Någon som känner igen sig?
Om din bipolär 2 diagnos är rätt skall röster och paranoia försvinna, när depressionen är borta. Därför att vid bipolär brukar psykossymptom bara uppträda vid mani eller depression, men inte annars. Vid bipolär 2 brukar man ofta få antipsykotikat Seroquel Depot, som också har effekt mot depression också samt kanske också ångest.

Det finns en behandling metakognitiv träning, som är bäst vid paranoia. Det kan gå att ge sig själv denna behandling för materialet finns på svenska:
www.viska.se/index.php/sjalvhjal ... t-paranoia
Mer
8 år 11 månader sedan #737228 av koi
Svar från koi i ämnet Någon som känner igen sig?
Jag vet inte om jag gjorde nån utredning. Jag var inlagd på sjukhus när jag fick diagnos. Men jag har träffat neurolog för att utesluta epilepsi och har gjort en ct på skallen.
Mer
8 år 11 månader sedan #737460 av Papercake
Tack admin för svaret!

Jag har dom symptomen även när jag inte är i en mani eller depression.
Anledningen till att jag hamnat på TIPS är pga det. Hann inte ens påbörja min KBT för min tvång innan jag vart vidare skjutsad. Anledning till att jag skulle börja i KBT var för att jag var tillräckligt stabil och mådde tillräckligt bra för det. Jag tog med mig min mamma dit och hon sa till dom att hon är orolig för att jag skulle kunna ha schizofreni. Det har hon aldrig uttryckt till mig. Hon ville bara hitta rätt väg för att hjälpa mig. Just nu vet jag bara att TIPS ska ta över min vård från öppen mottagningen.
Mer
8 år 11 månader sedan #737638 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Någon som känner igen sig?
Tvångssymptom verkar lite besläktad med schizofreni. Det kom nyligen en undersökning om att har man OCD, så ökar risken för schizofreni 7 gånger. Det är nästan som att ha en förälder med schizofreni faktiskt.

www.viska.se/index.php/nyheter1/ ... chizofreni