Tråden om olika sorters gruppträning

Mer
12 år 1 månad sedan #472982 av Poppy
Jag tänkte att alla kan berätta om vilka gruppträningspass dom har varit på, så man kan få lite tips. Jag har ju just börjat gå på gruppträning litegrann, efter att tidigare bara styrketränat på egen hand.

Jag har varit på två gruppträningspass nu, båda på SATS gym. Det ena hette "NTC get strong" och det andra "VipR". Det var ganska liknande upplägg. Blandat styrketräning och kondition. En stor skillnad var att man i NTC get strong hade hantlar, i VipR hade man däremot en lång "korv" av hårdgummi som vägde några kilo.

Båda passen var [i:2ili732v]väldigt[/i:2ili732v] jobbiga tycker jag. Det var rätt mycket hopp och studs, och jag är inte van vid sånt. Det var också väldigt mycket träning av mag- och ryggmusklerna på båda passen, men det var inte så farligt för min del eftersom jag tränat dessa muskelgrupper mycket tidigare.

Koordinationen var ganska enkel tyckte jag, trots att jag egentligen inte är bra på sånt. Det var inte alls lika avancerade steg och kombinationer som på exempelvis aerobics.
Mer
12 år 1 månad sedan #472987 av Geta
Har bara varit på Friskis & Svettis ryggjympa. Var där med en kompis som hade problem med ryggen.
Mer
12 år 1 månad sedan #472992 av Isa-Alise
Jag har prövat följande:

Core tränar de stora musklerna i mage och rygg.
Pilates tränar de små musklerna i mage och rygg.
Step tränar kondition - man gör olika stegkombinationer samtidigt som man kliver upp och ned på ett trappsteg.
Aerobics tränar kondition och koordination, har olika rätt roliga stegkombinationer, många hopp också.
Dance aerobics tränar i viss mån kondition, mera koordination, lite svårare stegkombinationer.
Magdans tonar magmusklerna.
Yoga tänjer och ger smidighet och tonar musklerna.

Jag gillar aerobics och dance aerobics bäst.
Mer
12 år 1 månad sedan #473001 av Amandara
Jag går på spinning ibland och försöker få till att orka med att gå regelbundet - på spinning som ju är cykling till musik och roligt men oftast ganska jobbigt beroende på hur tränad man är så klart.
Mer
12 år 1 månad sedan #473166 av Poppy
Isa-Alise, tycker du inte det är svårt med koordinationen i aerobicsk? Jag har bara gått på aerobics en gång för jättelänge sen, jag höll på att trassla in mej i själv och vricka fötterna av mej. :lol:
Mer
12 år 1 månad sedan #473167 av Isa-Alise
Nej jag tycker det är kul. ställer mig längst bak så ingen annan förlitar sig på mina steg, och gör så gott jag kan. Ibland blir det fel, men jag fortsätter bara och nästa gång går det bättre. Man tränar ju på en längre rutin hela passet.