Gratis blodsockermätare!!

Mer
15 år 6 månader sedan #153304 av mopa
Svar från mopa i ämnet Gratis blodsockermätare!!
Om du inte gör fasteprov, utan äter, kan värdet vara drygt 8 utan nån fara.
Mer
15 år 6 månader sedan #153306 av Räven
Svar från Räven i ämnet Gratis blodsockermätare!!
första gången jag tog ett test så låg jag på över 11 utan att knappt ha ätit något.

men efter måltid så bör värdet vara runt 8 ?
Mer
15 år 6 månader sedan #153308 av mopa
Svar från mopa i ämnet Gratis blodsockermätare!!
Ja, omkring där. Har för mig att du ska ha värden över 12 fasteprov, vid flera provtagningar, för att få diagnosen diabetes.
Mer
15 år 6 månader sedan #153311 av Räven
Svar från Räven i ämnet Gratis blodsockermätare!!
Det verkar vara lite olika med hur värdena ska vara för att få diagnosen diabetes.
Till mig har dom sagt att värden över 7 skall mätas minst 2ggr i rad för att få diagnosen....men min kropp är lurig och håller sig runt 7 och under så dom vet inte riktigt om jag har det eller inte
Mer
15 år 6 månader sedan #153338 av Isa-Alise
Har man diabetes kan värdena stiga mycket mer efter måltid eller intag av något sött...
Mer
15 år 6 månader sedan #153339 av Isa-Alise
Det finns tre sätt att mäta blodsockervärdet:

Vanligast är att ett blodprov tas efter att man har fastat i minst åtta timmar. Två faste-p-glukos över eller lika med 7 mmol/l tagna två olika dagar ger diagnosen diabetes.


Man kan också ta ett blodprov för att mäta P-glukos utan att man har fastat. Om blodsockervärdet då är över 12,2 mmol/l och man har tydliga diabetessymtom anses man ha diabetes. Om det inte finns symtom ska två prover tagna vid två olika tillfällen vara över 12,2 mmol/l för att man ska få diagnosen diabetes.


Ett tredje sätt att ta reda på om man har diabetes är att göra ett glukostoleranstest. Då fastar man i åtta timmar och dricker sedan en lösning med socker. Blodprov tas omedelbart före drycken och två timmar efteråt.

Citat från sjukvårdsrådgivningens sida om diabetes...