Psykisk OCH fysisk sjukdom

Mer
15 år 4 månader sedan #169074 av Ravn
Är det någon här som har någon erfarenhet av att ha både fysisk och psykisk sjukdom samtidigt? Har sedan tonåren borderline och mår efter åtta år i terapi hos en underbar psykiater mycket, mycket bättre - men har sedan oktober haft problem med allehanda infektioner (visdomstand, öron, luftrör) och nu senast oförklarliga förändringar och fläckar på lungorna. Med resultat att jag har legat på lungklinik på sjukhuset över en vecka med syrgas, kortison, penicillin, astmamedicin osv, och mått mycket dåligt.
Är efter penicillin och en massa provtagningar bättre fysiskt, men känner att jag sen jag har kommit hem mår mycket sämre psykiskt, med bl.a tung ångest. :(
Är givetvis orolig eftersom problemen kvarstår (jag är inte friskförklarad) och läkarna inte har funnit något som helst svar på vad det egentligen är som har orsakat det här.
Jag orkar ju ingenting heller, det är heller inte roligt.

Vad säger ni? Finns det någon som kan ge mig råd hur jag ska hålla humöret uppe, depressionen borta och komma igen?
Det psykiska är ju så viktigt om man vill tillfriskna fysiskt!

Varma hälsningar!
Mer
15 år 4 månader sedan #169076 av Geta
Svar från Geta i ämnet Psykisk OCH fysisk sjukdom
Det brukar gå hand i hand psykisk och fysisk sjukdom.
Själv har jag diagnoserna schizofreni och diabetes.

Det låter allvarligt med fläckar på lungorna.

Att hålla igång så mycket du orkar är det råd jag kan
ge dig. Du märker säkert om du tycker att något är
roligt. Satsa på det!
Mer
15 år 4 månader sedan #169116 av MsTibbs
Svar från MsTibbs i ämnet Psykisk OCH fysisk sjukdom
Ibland lIdEr jAg Av mIn UlcErösA cOlIT

Höhö
Mer
15 år 4 månader sedan #169146 av Inwatto
Svar från Inwatto i ämnet Psykisk OCH fysisk sjukdom
När jag gick i KBT kom vi fram till att det fanns många sätt att bli deprimerad och också risk för att man blir deprimerad av att man är deprimerad (alltså en nedåtgående spiral). Så är det väl med ångest också. Kan man vara vän med sin ångest så är det bättre än att få ångest över att man har ångest...

Tror det är ett nedärvt beteende att bli deprimerad om man blir kraftigt (fysiskt) sjuk. Elefanter sägs lämna flocken och självdö när de är så gamla att de skulle sinka övriga individer. Tyvärr verkar det som om vi har lite av sådant beteende. Det är onödigt. Idag kan man fixa rätt många allvarliga sjukdomar så det går att leva ett drägligt liv. Livet blir enklare att leva om man tänker positivt. Och det är lättare att tänka positivt om man motionerar regelbundet. Hjälper inte det med positivt tänkande och motion kan man ta till kemisk hjälp (antidepressiv medicin) eller som sista utväg: ECT. Depression ska man inte behöva gå och dra på.

Jag har diagnoserna ungdomsdiabetes och schizofreni. Ett fysiskt och ett psykiskt handikapp som båda kan leda till djupa depressioner. Det går att hålla humöret uppe för det mesta, men är nog svårt att lära ut hur man ska göra med några få rader text.

Prata inte med hat i munnen!
Mer
15 år 4 månader sedan #169166 av Judalon
Svar från Judalon i ämnet Psykisk OCH fysisk sjukdom
Jo, jag har en kombination av fysiska sjukdomar och bipolär sjukdom. Jag har haft krångliga livshotande infektioner, svår blodbrist och diverse andra bekymmer men det håller sig i ungefär samma nivå.

Om lungförändringarna är diffusa och de inte vet vad men de ändå kvarstår, fråga då om en lungbiopsi. De är inte så farliga som de låter.

Tillägg
Jag tror inte att mina fysiska sjukdomar har något direkt samband med min bipolära sjukdom. Blodbristen hade det initialt eftersom den bidrar till nedstämdhet men i övrigt är de separata, jag skiljer inte kropp och själ åt men jag har mig inte kunnat märka att om jag mår dåligare i ena så upplever jag det samma i det andra.
Mer
15 år 4 månader sedan #169184 av spasy
Svar från spasy i ämnet Psykisk OCH fysisk sjukdom
IBS, borderline och ätstörning UNS typ 4 har jag som diagnos.