Är det farligt att ta Symbicort 20 ggr om dagen?

Mer
10 år 4 månader sedan #633732 av Nissegossen
www.slutaroka.com/nikotinhjalpmedel.html Nässpray är det mest effektiva och det är det enda nikotinhjälpmedel som numera är receptbelagt, då det är tillvänjningsrisk på den. www.apoteket.se/privatpersoner/r ... uid=109091 Obs! Måste vara nässprayen, då munspray inte är lika effektivt och inte ger momentan effekt, på samma sätt. Den verkar inom bara någon sekund ungefär, nästan som ett bloss på en cigarrett.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
10 år 4 månader sedan #633735 av Richard
Fast egentligen är det själva vanan som lockar, att röka lite tobak. Att få andas in o ut. När det gäller nikotinsuget så klarar jag mig på ca 4 cigaretter om dagen. Jag har en el-cigarett, som jag brukar använda när jag kollar film, istället för att gå upp o röka en gång i halvtimmen. Tuggummi använde jag sist på en 12 h flygresa.

Det är ändå nått speciellt med vanliga cigg... Tyvärr...

EDIT: Jag var inlagd på ortopeden i 4 dygn också o fick inte gå, då fick jag plåster, funkade jättebra!
Mer
10 år 4 månader sedan #633747 av saara
Astmamedicin skall man inte överdosera. Följande biverkningar kan man få av Symbicort:

Många som använder medicinen kan få hjärtklappning och darrningar, speciellt i början av behandlingen. Man kan också få muskelkramp och huvudvärk. De här biverkningarna brukar försvinna när man har tagit medicinen en tid. En del personer som använder medicinen kan till exempel få hosta eller känna sig hesa och irriterade i halsen. Andra kan få svampinfektion i munnen eller svalget, men man kan undvika detta om man sköljer munnen med lite vatten efter varje inhalation.

Här kan du läsa mera om Symbicort:
[url:d8rc8geo]http://www.1177.se/Fakta-och-rad/Lakemedel-A-O/Symbicort-Turbuhaler/[/url:d8rc8geo]

Du kunde gå till en läkare för att få veta om du har KOL ifall du har rökt mycket.
Mer
10 år 4 månader sedan #633877 av Admin1
Symbicort innehåller kortison också och det är inte bra med för mycket kortison i lungorna tror jag. Kanske kan risken för infektioner öka eftersom kortison dämpar infektionsförsvaret. t.ex inhalationen ökar risken för svampinfektioner i munnen, men drämmer man på med högdos så kanske risken för infektioner ökar längre ner i luftvägarna också. Tidigare har man också varit rädd för att kortison i lungorna, skulle göra lungorna svagare. I normaldos händer inte detta, men vid 10 gånger högre dos som du tar så är det inte bevisat säkert.
Mer
10 år 4 månader sedan #634706 av saara
Om man får svamp i munnen av astmamedicin kan man bota det genom att tugga på och hålla sura,mosade lingon i munnen så länge man kan och sedan svälja dem. Man kan försöka sprida ut "lingonmoset" i munnen överallt på slemhinnorna.Man kan ta ca 1 matsked lingon 3-4 gånger om dagen.Man kan också ta frusna lingon och tugga dem då de är frusna. De är inte så väldigt hårda. :)
Mer
10 år 4 månader sedan #634713 av Melun
saara,

Det där var ett knep jag inte kände till! Hur har man kommit fram till det?