Blått kort (tandvård)

Mer
6 år 1 vecka sedan - 6 år 1 vecka sedan #1048614 av Johndoe333
Svar från Johndoe333 i ämnet Blått kort (tandvård)
Jag har för närvarande ett särkilt tandvårdsbidrag som ger 600kr per halvår + de 150kr per år för besök enbart hos tandhygienist ej tandläkare.
Fick igenom det pga muntorrhet. Man förnyar var 4e år för att behålla det. Man gör bland annat ett salivtest i samband med detta. Så inte alls säkert att det går igenom nästa gång Mao.
Den allmänna tandvårdsförsäkringen brukar bli rätt dyr om man tex har medicinering som bedöms öka riskerna för muntorrhet, tandgnissling, sömnappne osv vilket Neouroleptika och sömntabletter i högsta grad gör.
Valde nu iaf att lägga en låg nivå i det enda privata alternativet som finns hos Allra. Betalar 179kr/mån för lägsta nivån. Vill ni se vad som ingår så får ni kolla med Allra på hemsidan eller kontakta dem.
Fick iaf veta att jag skulle skjuta fram tandläkarbesöket 90 dagar från tecknandet pga karrensen i försäkringen. Men om akuta problem typ smärta skulle uppstå så gäller försäkringen redan första dygnet efter tecknande. Sen om man skulle få oväntat mkt problem så kan man fritt höja stegen i försäkringen så att den omfattar mer men får då en ny 90 dagars karens men en dygnsregeln gäller dock akuta problem.
Rätt snårigt jag håller med absolut. Ska bli kul att testa att göra en skadeanmälan och skicka in ett foto på kvittot nu efter det framskjutna tandläkarbesöket och testa försäkringen i realiteten.
Last edit: 6 år 1 vecka sedan by Johndoe333.
Mer
6 år 1 vecka sedan - 6 år 1 vecka sedan #1048658 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Blått kort (tandvård)
Recard

Konstigt, om din läkare ger dig mediciner som ger muntorrhet, borde han skickat ett intyg från honom och då borde ju du fått grönt kort, om du sedan hade en tandläkare och hon intygade att du borde få tandvårdsstöd så kunde hon skickat intyget från henne det borde har räckt.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Last edit: 6 år 1 vecka sedan by Nissegossen.
Mer
6 år 1 vecka sedan #1048660 av Geta
Svar från Geta i ämnet Blått kort (tandvård)
Jag tycker inte att jag fått muntorrhet av medicinen.
Mer
6 år 1 vecka sedan #1048682 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Blått kort (tandvård)
Rycker på axlarna och säger att för mig är det helt nödvändigt.

Min tandstatus gör att jag får det nu, då det är helt nödvändigt. Min förra tandläkare träffade mig i princip bara för att dra ut tänder, bara för att jag hade inte pengar för det. De gångerna betalade jag kontant när jag var hos henne, hade det varit nu, hade jag kunnat behålla alla tänder.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
6 år 1 vecka sedan #1048683 av Recard2016
Svar från Recard2016 i ämnet Blått kort (tandvård)
Ja frågade min läkare om han kunde fixa grönt kort till mig o han sa att jag var tvungen o gå till tandläkaren för de.
Mer
6 år 1 vecka sedan #1048746 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Blått kort (tandvård)

Recard2016 skrev: Ja frågade min läkare om han kunde fixa grönt kort till mig o han sa att jag var tvungen o gå till tandläkaren för de.

Hade du haft tandläkare du hade kunnat gå till denne och gissar att den tandläkaren kunde ha intygat att du behövde ett tandvårdskort.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum