Muffins

Mer
17 år 9 månader sedan #44738 av Nissegossen
Muffins skapades av Nissegossen
Skrev dena förra året när jag gick på rehab! Isa-Alise! Låt dig väl smaka! Man skall inte avstå från livets goda, bara lite mindre utav allting, så löser det sig! Ha en bra dag! Nisse.

Det luktar ifrån köket! Vad är det som luktar? Jo gott bröd.
Vi bakade Rabarber muffins häromsistens, de blev väldigt goda. Hur man gör?
Jo, ni skall få receptet;

50g margarin eller smör
1 ¼ dl mjölk
2 ägg
2 dl socker
3 dl vetemjöl
1 ½ tsk bakpulver

smaksättning:
2 tsk vanillinsocker eller som
vi hade, rabarberbitar och
kanel och råsocker.

För att det skall bli något måste man ju ta i ingredienserna i rätt ordning.
Det första man får göra är ju att köpa in eller skaffa grejerna man skall ha.
Nu var det ju så att Anita hade det mesta hemma och vi hjälptes åt att plocka fram det som vi skulle ha.
Jag gick ut utanför Villa Söder till vår lilla täppa mot Söderväggen och plockade sex stycken Rabarberstjälkar som vi sedan skalade och skar i mindre bitar.

Vi satte sedan på ugnen på 175 grader C
Man kan antingen ha en form eller som vi hade, små muffinsformar av papper. (Använd dubbla formar så de håller formen).
Om man använder vanlig sockerkaksform så får man smöra in den med litet margarin och bröa den, antingen med ströbröd eller kokosflingor.

Vi smälte fettet i en kastrull på spisen, därefter hällde vi i mjölken i kastrullen så att mjölken också blev något varm. Samtidigt vispade vi samman ägg och socker pösigt med hjälp av en elvisp. Det går fortast så, men det går ju med hjälp av handkraft och en helt vanlig visp också. Vi tillsatte därefter det nu smälta fettet med mjölken och sist mjölet blandat med bakpulver. Sedan försökte vi med hjälp av en sked hälla ur bunken ned i muffinsformarna i lämplig mängd, för att varken få för mycket eller för lite. Därefter satte vi in plåten i nedre delen av ugnen i cirka 35-40 min.

När de fått fin färg och efter att vi känt på dem med en sticka för att se om de var färdiga tog vi upp dem och satte dem på bänken under en ren handduk för att svalna. Därefter var det bara att låta sig väl smaka! Gissa vad goda de blev! Jag kan bara tillägga att det var god stämning mellan oss hela tiden och att vi har ett gott kamratskap. Nisse

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
17 år 9 månader sedan #44784 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet Muffins
Rabarbermuffins har jag aldrig smakat... men det låter jättegott!!! Får pröva det när bantningen är över... just nu äter jag inget kaffebröd... annars brukar jag göra muffins ibland till helgerna, men med blåbär i eller nötter...