Behöver hjälp av matematiker eller ost-forskare!

Mer
5 år 6 månader sedan #1098081 av Richard
Jag ska gå o köpa mig en ost om en halvtimme. Osten väger ca 500 g.

Då, ca kl 15, plockar jag ut osten ur svalen i affären som ligger på ca 12° C. I mitt kylskåp är det för kallt, kanske -5° C. Så om osten ligger för länge så fryser den. Jag har för avsikt att använda o riva hela osten runt kl 20. Så om här finns någon ost-forskare, när ska jag ta ut osten ur mitt kylskåp?

Blir den för varm, alltså om man plockar ut den för tidigt, så smulas den när man river. Det gör nog inget om den är lite för kall, då den ska läggas på varm köttfärs (ska laga tacos). Så hellre för kall än för varm, men den måste gå att rivas.

www.alskadeost.se/inspiration/ostfakta/kan-man-frysa-ost/
Mer
5 år 6 månader sedan #1098082 av Geta
Det kan nog Nissegossen svara på. Han brukar ha ädelost i frysen som han river.
Mer
5 år 6 månader sedan #1098087 av memphis
Du kan ju hänga osten i en påse utanför fönstret. Ute är det 10 grader (här iaf).
Mer
5 år 6 månader sedan #1098094 av Richard
Det är ett alternativ, fast jag har eftermiddagssol vid alla fönster o på balkongen, så jag tror det blir för varmt.
Mer
5 år 6 månader sedan - 5 år 6 månader sedan #1098109 av Nissegossen

Jag kunde inte låta bli :rotfl


Geta


Det kan nog Nissegossen svara på. Han brukar ha ädelost i frysen som han river
Det stämmer för ädelost går inte att riva kylskåpskallt det går inte allt blir igensatt. Men det gäller inte hårdost.

Till Rickard
Du har för kallt i ditt kylskåp där skall vara plus 4 grader inte högre men inte frys kallt men omkring +4 grader använd reglaget för temperaturen höj den något. Om du har +4 grader har du inga problem att riva osten och ha den som strö ost till maten, gärna ädelost också, men varför köper du inte färdig riven ost för mig en gåta varför du håller på? En med laktosintolerans kan äta hårdost den är naturligt fri från laktos men det gäller inte ädelost


Det finns i Butiken färdigriven ost ifrån Italien i butiken i en välsorterad kvarters affär en ost riven sv.wikipedia.org/wiki/Parmigiano-Reggiano Den går alldeles utmärkt att ha i en köttfärssås av Italiensk typ

Det närmaste jag kan komma är att i min lokala ICA-butik har denna riven i mjölkkylen ovan mjölken
sv.wikipedia.org/wiki/Grana_Padano

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Last edit: 5 år 6 månader sedan by Admin1.
Mer
5 år 6 månader sedan #1098157 av Amandara
Jag fick utbytt min kyl/frys idag. Frysen höll -6.2 grader och ska hålla -18 grader. Det gick inte ställa in temperaturen. Andra saker var oxå paj. Ringde 08 prick och 11.45 hade jag ny kyl/frys installerad och klar. Det kallar jag service! Ett under att vi inte blivit dåliga av köttfärsen och annat....