Ugnstekt falukorv

Mer
17 år 8 månader sedan #47957 av Isa-Alise
[u:1oaht7vm]Ugnstekt falukorv[/u:1oaht7vm]

Falukorv, gärna lätt falukorv
Äpplen
Senap


Lägg en bit falukorv i en ugnsform. Skär skåror i falukorven. Skär äpplena i skivor och lägg en äppleskiva i varje skåra i falukorven. Ringla senap över falukorven. Grädda i 225 grader i ca 20 minuter. Servera med makaroner och gärna med en sallad.
Mer
17 år 3 dagar sedan #74666 av Bitte
Svar från Bitte i ämnet Ugnstekt falukorv
Nåt annat som är gott är kokt falukorv, kokt potatis och pepparotsås.
Mer
17 år 3 dagar sedan #74671 av Fantasio
Svar från Fantasio i ämnet Ugnstekt falukorv
Hur gör man pepparrotsås? Finns det att köpa färdigt?
Mer
17 år 3 dagar sedan #74673 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Ugnstekt falukorv
Citerar vår kokbok;Mjölk sås eller sås Béchanel (Ljus sås)

Grundrecept;Smält fettet (två msk margarin) i en kastrull på svag värme. Rör ned Mjölet (2½-3 msk) Tillsätt den kalla mjölken(5 dl) alt på en gång.

Rör någon gång tills såsen kokar upp. Koka den (3-5 min) och rör då och då.

Smaksätt med salt och peppar. Denna sås använder du som stomme.

Du gör som föregående men du har 2-3 msk riven pepparrot( lägg lite mera riven pepparrot på en assiett bredvid så var och en kan ta vad den vill ha.)

Kan tipsa dig om att det finns riven pepparrot på tub! Den kan förvaras i kylskåp en längre tid, men det kan du göra med en bit oriven pepparrot också, men färdigriven går aromen bort så snabbt på!


En mjölksås kan du ha till lutfisk, kabeljo och paltbröd.

Den går också att använda som stomme i flera andra såser!

Med andra ord, skaffa en god bok, nämligen en kokbok! :lol:

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
17 år 3 dagar sedan #74674 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Ugnstekt falukorv
Du kan också göra enligt grundreceptet för ljus sås, du Gör då såp här; smält
1 msk margarin eller smör i en kastrull och rör ned mjölet (2 msk) tillsätt kall eller ljum vätska allt på en gång är vätskan varm, rör i lite i sänder; (ljus buljong, grönsaks 4 dl det går med fördel att blanda i 1 dl mjölk istället för en del av buljongen.)

Låt redningen koka upp under omrörning (Väldigt lätt att såser bränner fast i botten, på kastrullen, märker du att det är så på gång, rör då inte upp det som fastnat, för då smakar det bränt!)

koka såsen 3-5 min smaksätt med salt och vitpeppar.

Detta var en grundsås för ljusa såser som du kan riva pepparrot i och använda!

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
17 år 3 dagar sedan #74675 av Fantasio
Svar från Fantasio i ämnet Ugnstekt falukorv
Jag är värdelös på att göra såser. Blir mycket knorr och Blå band, men ibland vill man ju försöka själv. En gång stekte jag färska champinjoner och tänkte svänga ihop en sås. Vet inte riktigt vad jag hade i, tror det var grädde, mjöl och soja. Det blev oätligt, tjockt och trögflytande. Jag ska bestämt skriva ned dina recept, Nissegossen. Sedan sparar man olika recept i en egen mapp på datorn.