Busenkelt o megagott

Mer
17 år 2 månader sedan #67976 av Fizzle
Att göra varma mackor tycker jag är ett bra sätt att variera sej om man kanske har svårt för att finna orken att göra mat till sej själv.
Vet hur jag blir när jag är dålig, om jag nu äter ngt, blir det oftast en macka.

Men att smöra en macka, steka lite köttbullar, dela dom o lägga på en macka o på med lite ost o sen in i ugnen.
Det är löjligt lätt, o jättegott faktiskt!
Mer
17 år 2 månader sedan #67983 av Jonna7
Svar från Jonna7 i ämnet Busenkelt o megagott
Det lät jättegott och jag vill gärna dela med mig av en ny favorit som jag gjorde häromdan. Köpte lite kallrökt lax på halva priset för att den skulle gå ut om ett par dagar och tänkte att jag skulle göra en god sallad till som vanligt men då pluppade en ide upp om att göra hemmagjord potatissallad.

Jag skalade och tärnade potatis och kokade dem i typ 8 minuter och sedan lät jag det kallna. Man kan kallspola den för att få det att gå snabbt. Sedan gjorde jag iordning lättcremefraishe och fettfri majonäs i en skål och kryddade med lite dijonsenap, aromat och franska örtkrydda torkad. Rörde i potatisen och lät det stå i en halvtimme och gotta sig och det blev kanongott till laxen och lite vanlig sallad till. Inte alls svårt men lite jobbigt att skala potatisen bara.
Mer
17 år 2 månader sedan #67984 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Busenkelt o megagott
jag har smörgåsgrill, men jag borde använda den mera än jag gör!

Annars i ungnen så gör man det ju enkelt. Man steker upp lite bacon på med lite skivad hårdost och lägger på och gratinerar.

Man kan också lägga på lite skivade tomater med smörgås margarin i botten sedan tomatpasta ovanpå därefter tomater och överst skivad hårdost eller vilket kan vara smarrigt, några skivor utav en ädelost
(Grönmögelost).

Man tager vad man har hemma och gör något gott av det!

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
17 år 2 månader sedan #67987 av Jonna7
Svar från Jonna7 i ämnet Busenkelt o megagott
Jo nu kom jag ihåg vad mamma alltid brukade göra på varma mackor nämnligen svamp eller skinkstuvning det är jättegott. Det blir jättebra kvällsfika i kväll i stället för godis eller chips.
Mer
17 år 2 månader sedan #68003 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet Busenkelt o megagott
Varma mackor är verkligen gott... jag brukar göra dem med tomat, ost och skinka... ganska vanligt, men väldigt gott...
Mer
17 år 2 månader sedan #68029 av mopa
Svar från mopa i ämnet Busenkelt o megagott
Varma mackor är gott. Jag brukar ta grovtoast och sedan ha på lite senap och lite ketchup, skinka, tomat, ost, och oregano. Det är min favoit. Lök kan man ha också.
I dag har jag improviserat ihop en kladdkaka med blockchoklad och lite kokos. Hoppas den blir god. har lagat ganska mycket och god mat på sista tiden. Tasteline är bra att få recept ifrån. Fick också boken "Kärlek, oliver och ...." nyligen, den är bra.
Lite tips från mig.

/flisan