Att känna obehagliga lukter

Mer
14 år 10 månader sedan #215789 av Zoidar
Svar från Zoidar i ämnet Att känna obehagliga lukter
Jag hade också lukthallisar. Det luktade svett och äckligt. När jag luktade detta trodde jag att det var ondska som luktade. Inte speciellt trevligt alltså.

Anchored in Christ ✟

Mer
14 år 10 månader sedan #215858 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Att känna obehagliga lukter

malin71 skrev: Kan man ha sådana luktillusioner även om man inte har schizofreni utan kanske schizoid personlighetsstörning?

Det lutar ju mot att jag får den senare diagnosen men de har även frågat mig om jag trott mig själv ha schizofreni (varför de frågat det vet jag inte.....har tagit upp det nu...). Men iallafall, när jag hade min långvariga psykos hade jag mycket luktillusioner bland annat brandrök och liklukt......
Är detta vanligt Admin1 även vid den andra diagnosen?

Mvh

malin


Schizoid har inte ofta psykotiska symptom. Många anser det tveksamt om denna diagnos finns och att det istället är Aspergers, där psykotiska symptom förekommer vid stress. Psykotiska symptom förekommer inte bara vid schizofreni utan vid psykotiska depressioner, bipolär och borderline.

Om man felidentifierar lukter kan det vara ett tecken på störning i frontalloben, därför att luktnerverna går där. Andra frontallobsproblem är dåligt närminne, dålig koncentrationsförmåga mm