fiskolja

  • Totte
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
20 år 3 veckor sedan #901 av Totte
fiskolja skapades av Totte
Hej!

Jag har läst någonstans att fiskolja kan vara bra mot
schizofreni. Finns det någon som har någon erfarenhet av det?
Jag har själv börja med fiskolja men inte känt någon effekt ännu.

mvh Totte
Mer
20 år 3 veckor sedan #902 av Vargen
Svar från Vargen i ämnet fiskolja
Fiskolja är väldigt bra mot många olika saker. Jag vet t ex att en anhörig som är 57 år och har högt blodtryck har fått lägre blodtryck då han började med omega 3. Jag har också läst någonstans att fiskolja (omega3) kan vara bra mot schizofreni. Som sagt, omega 3 är bra och kan hjälpa en i många olika problem.
Mer
20 år 3 veckor sedan #912 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet fiskolja
Hej!

Fiskolja eller omega 3 fettsyror verkar det vara brist på vid en rad olika psykiska sjukdomar t.ex. schizofreni, depression, bipolärsjukdom. En undersökning nyligen antydde att i länder där man åt mycket fet fisk så var förekomsten av bipolär sjukdom lägre, men inte schizofreni. Fiskolja skulle alltså förhindra att bipolär sjukdom uppstår.

Det finns en del studier gjorda på behandling med fiskolja vid schizofreni. En del säger att fiskolja har effekt medan andra att det inte har någon verkan. I senaste studien så kombinerades fiskolja med vitamin E och vitamin C, vilket gav effekt mot schizofrenin. Vitaminerna skulle skydda fiskoljan mot oxidation - de är ganska oxidationskänsliga. Doserna av fiskolja som använts är mellan 1-2 g ren omega 3 per dag. I kapslarna man köper är omega 3 utspädd.
Effekten av fiskolja kommer inte direkt utan det tar nog minst några veckor innan man märker någon eventuell effekt.

Dagsbehovet av omega 3 är 1 g ren omega 3 per dag. Det får man i sig om man äter sill eller lax minst 2 gånger per vecka. Det kan nog vara bra att köra den dieten om man har schizofreni.

Linolja är inte lika bra som fiskolja, eftersom bara 10-30 % av linoljan omvandlas i kroppen till fiskolja. Jag är vegetarian, så jag kör med malda linfrön, vilket ger 0,3-0,9 omega 3 per dag i den dos jag tar. Det händer dock att jag äter sill ibland eller strömming.

Läs mer om fiskolja här:
www.viska.se/index.php/nyheter/4 ... m-fiskolja

Om du vill ha starkare effekt av fiskoljan pröva med att ta en kapsel E-vimin, som innehåller vitamin E, samtidigt som du tar fiskoljan. Kan ge starkare effekt kanske.

Admin
  • bestis
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
19 år 10 månader sedan #1789 av bestis
Svar från bestis i ämnet essensiella fettsyror omega-3
Gå till <!-- w --> www.omega3plus.no <!-- w --> og kolla "artikler og presseklipp"
En mengd information om fysiskt o psykisk effekt av omega-3
Mer
19 år 9 månader sedan #2782 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet fiskolja
Jag har prövat både Omega-3 och promenad i 2 timmar per dag. Jag tycker nog att långa promenader är klart bäst. Effekten av promenader kommer också direkt efteråt. Jag försöker dock via diet och malda linfrön få i mig dagsbehovet av omega 3, som är 1 g per dag.

Admin
Mer
19 år 9 månader sedan #2799 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet fiskolja
Hej!

Var glad att du inte har för stor aptit. De flesta med schizofreni har problem med övervikt. Om man äter lite kan det vara viktigt att ta tillskott av multivitaminpreparat, så att man får dagsbehovet av alla vitaminer och mineraler.
T.ex. B-vitaminet folsyra kan kanske vara bra mot depressioner.

Admin