hur jag lyckats må bättre

  • fingal
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
20 år 3 veckor sedan #955 av fingal
hur jag lyckats må bättre skapades av fingal
Här kommer en sammanfattning om hur jag lyckats ta mig ur det värsta lidandet och nu till och med kan njuta av livet till och från.

Det allra viktigaste är människor och relationer, man får inte isolera sig för mycket hur dåligt man än mår och hur idiotiska, naiva, oförstående, missförstående man tycker sin omgivning är. Prata med folk, var i samma rum som folk, umgås med folk, även om du tycker dom är idioter som inte fattar ett skit.
Själv blev jag tvingad till detta på ett behandlingshem och jag hatade det till en början. Relationer på internet kan nog vara ett komplement, men inte en ersättning av det mänskliga mötet.

Gör saker du tycker är roliga, om inget är roligt och allt känns fruktat tungt och totalt meningslöst, försök iallafall göra någonting litet varje dag.

Läs böcker, eller om du har svårt att koncentrera dig på vanliga böcker lyssna på kassetter eller cd:s med inspelade böcker. Tycker du boken är tråkig, skit i den och ta en ny. Lyssna mycket på musik som du tycker om.

Försök hålla bra kontakt med din familj och se till att dom får en utbildning om vad sjukdomen handlar om, familjesamtal med en terapeut kan vara bra. Att hålla kontakten med sina gamla polare är guld värt, har du mått jävligt dåligt ett tag så tveka inte att ringa dom någon dag när du mår lite bättre.

Psykoterapi kan nog vara bra om man får en bra psykolog men jag vet inte om själva terapin ger så mycket utan det är nog mer det mänskliga mötet.

Skäm bort dig själv tex när det gäller mat, ät sånt du tycker är gott. Det gäller även att hitta en balans mellan vila och aktivitet, ibland behöver man jättemycket vila ibland lite mindre, se till att få den sömn och vila du behöver, men ligg inte i sängen hela dagarana som jag gjorde ett par månader.

Tillåt dig själv att må dåligt, det är inget fult att må dåligt. Tillåt dig själv att må bra, även om du är sjukskriven har du rätt att må bra! Ta det lungt med kaffe, nikotin och alkohol, det kan verka lugnande men stressar egentligen bara upp kroppen. (jag vet att nikotin i vissa fall kan vara bra för koncentrationen, men använd det i måttliga mängder och helst inte genom rökning). Några öl till helgen kan man väl ta, men drick inte varje dag och sup dig inte aspackad.

Spela data eller tvspel om du orkar, börja med lätta spel eller på lätta nivåer av spelet och öva succesivt upp dig. Om du spelar tillsammans med andra, spela inte med dom som är mycket bättre. Variera mellan olika spel. Detta är till för att öva upp koncentrationen och andra kognitiva förmågor som minne, inlärning, igångsättning och lokalsinne.

Dra en tarzan lite då och då, detta är inte bara skönt utan frisätter oxå lugnande ämnen i kroppen.
Hitta ditt eget sätt att motionera. För mig funkar för det mesta pingis och promenader bra.

Försök gråta när allt känns för jävligt, efter man gråtit känns det mesta lite bättre.

Vilka mediciner man ska ta måste man givetvis diskutera fram med sin läkare, men om du sover dåligt tveka inte att be om sömntabletter. En bra sömn är livsviktig.

Försök ställa krav på vården(kanske genom anhöriga) och försök få den hjälp du behöver.

Hmm detta var mycket, kan inte komma på ngt mer för tillfället men det finns säkert jättemycket mer....
Mer
20 år 3 veckor sedan #959 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet hur jag lyckats må bättre
Tack! Det var väldigt bra grejer detta, som du kom med. Att ruska tupp har jag aldrig sett rekommenderat tidigare. Att träna minne och koncentrationsförmåga är viktigt för den är ofta nedsatt, men för mig gick det att träna upp.

Motion har jag tyckt ha varit väldigt bra. Jag började direkt jogga och motionera när jag kom ut från sjukhuset. Jag har fortsatt med motionerandet hela tiden sedan dess. Motion motverkar mildare depression och stimulerar bildningen av hjärnceller i hippocampus.

Fetfisk, som lax, sill, makrill bör man äta minst 2 gånger i veckan och särskilt när man känner sig sämre. Det motsvarar ungefär 1 g omega 3 per dag.

Vitaminer se till att du får dagsbehovet av vitaminer. Särskilt B-vitamintillskott är viktigt, som vitaminet folsyra, som stimulerar bildningen av nervtransmittorer. Bra vid depression.

Admin
Mer
19 år 11 månader sedan #1558 av silverseven
I mina mörkaste stunder, vilket har varit när jag kommit hem från sjukhus, och precis kommit ur en psykos.
Då har min absolut största hjälp varit människor runtomkring mig.

Tanken att gå ut ur lägenheten har alltid gett mig ångest. Men när någon kompis drar med en ut på någon aktivitet har det trots alla tvivel blivit bra.
/s
  • En 36-årig kvinna
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
19 år 11 månader sedan #1610 av En 36-årig kvinna
Svar från En 36-årig kvinna i ämnet pat. fall.
införes tillcentrallasarettets akutmottagning sedan hon med ett rakblad skurit sig på halsen och ena handleden. Efter suturering kontaktas jourhavande på psykiatriska kliniken för bedömning. Det framkommer
då att patienten tidigare varit helt psykiskt frisk och socialt välfungerande. Långvariga och svåra äktenspliga störningar har lett till hemskillnad 3 månader före den aktuella intagningen. I samband med uppslitande bråk med maken 4 vekor före intagningen fick patienten efter att ha druckit ett par glas vin upplevelese av att hon mördat flera personer, som sexuellt förgripit sig på henne. Sedan dess har hon börjat höra röster, varit orolig och nedstämd, opåverkbar i sin övertygelse om att hon verkligen mördat andra, övertygad att polisen när som helst skulle komma och hämta henne. Enligt föräldrarna personlighetsförändrad sista månaderna, blivit "sluten och överkänslig".
Mer
19 år 11 månader sedan #1614 av Isa-Alise
-
  • gäst 3
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
19 år 10 månader sedan #1933 av gäst 3
Svar från gäst 3 i ämnet mina egna behandlingstips
Tack Fingal!

Det är väl precis så här livet är. Förhoppningsvis är det dessa tips psykologer och andra behandlare inte glömmer bort att tipsa om. Tabletter är nödvändiga i många fall men att vara utan dom är nödvändigare.
"För att vara lycklig måste man veta hur det är att vara olycklig"