Kreativitet och Tobak

Mer
18 år 11 månader sedan #14751 av Graatass
Läser just nu Edward de Bono's "Tänk kreativt" vilket är en av de första böckerna om kreativitet och lateralt tänkande.
Mycket kortfattat kan man förklara kreativt tänkande med att man tänker på fler alternativ och sannolikhet, istället för att analysera ett problem och väljer den bästa möjliga lösningen vid ett tidigt stadium.
På vägen möter man förstås många alternativ som är både roliga, orimliga och absurda.

I cirka tre år har jag tuggat tobak. Det finns två stora märken i Sverige och båda kostar mycket pengar om man tuggar ofta på tobak. Tidigare har jag rökt pipa, men slutade bl annat därför att det blev för dyrt.
Ett alternativ som jag såg som sannolikt var att köpa tobaksplantor på Tobaksmuseet Gubbhyllan på Skansen i Stockholm och odla tobak själv.
Men så har jag hört talas om "råtobak", som är detsamma som tobaksplantans tobak, obehandlad, torkad, skuren i block och förpackad i plast.
Ett paket tuggtobak kostar 32 kr för 14 gram.
Ett kilo råtobak kostar i tobaksaffären 260 kronor.
Så om jag skulle röka eller tugga 333 gram tobak i månaden skulle jag ändå inte betala mer än cirka 86 kronor.
Men ville pröva och röka råtobaken och tillverkade enkelt en pipa av aluminiumfolie. Det såg förstås skumt ut, så jag gjorde en pipa av en itusågad trägren och plasthöljet till en kulspetspenna. Den fungerar riktigt bra.
Tobaken får mig att känna mig vaknare på dagen och jag sover bättre på natten. Konstigt?
Mer
18 år 11 månader sedan #14752 av leva
Svar från leva i ämnet Kreativitet och Tobak
Påhittitt :lol:
Mer
18 år 11 månader sedan #14762 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Kreativitet och Tobak
Jag och min sambo röker också råtobak. Vi kommer undan med en kostnad på 650-670 kr i mån allt inklusive.

Då menar jag ALLT som har med rökningen att göra; Tobak, filter, papper, tändare, essenser, rullapparater och askar att lägga de färdigrullade ciggaretterna i.

Jag har räknat ut att om jag bara skulle betala tobaken i vanliga 50 grams paket och ändå rulla själv, skulle jag för enbart tobaken få betala 1200 kr i mån, då tillkommer övriga kostnader.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
18 år 11 månader sedan #14763 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Kreativitet och Tobak
Jag visste inte om att tobaksaffärerna sålde råtobak. Det skulle alltså gå att göra sitt eget snus om man känner för det. Väldigt listigt försök du gjorde. Undrar om det är många som köper råtobak? Det måste ju finnas köpare eftersom det ju säljs.
Mer
18 år 11 månader sedan #14766 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet Kreativitet och Tobak
Admin! Om du bor i en större stad så lönar det sig att leta runt efter billiga tobaksaffärer. Jag själv handlar på Nettotobak i Göteborg. Den ligger på lokalkörbanan mellan Vågmästareplatsen och Wieselgrensplatsen.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum