handlingsplan

  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 10 månader sedan #15648 av
handlingsplan skapades av
Vad ska man göra om medicinen inte hjälper tillräckligt. Har t.ex fortfarande problem med hörselhallucinationer. Kanske krävs det något radikalt, som TMS för att ta bort hörselhallucinationerna. Har pratat med min läkare om detta och hon skulle kolla om det finns den möjligheten, men det lär dröja. Beträffande negativa symptom: Jag undrar om man kan vänja sig vid negativa symtom så att man inte längre kan avgöra om man är drabbad? Kommer i alla fall att testa om det finns något som förändrar mig till det bättre. Enligt en ny svensk teori kanske tyrosintillskott kan hjälpa mot negativa symtom genom att höja halten av dopamin i vissa delar av hjärnan. Kommer att testa detta. Det var inget större problem att få tag på och det var inte oöverkomligt dyrt heller.
Mer
18 år 10 månader sedan #15660 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet handlingsplan
Tyvärr är det ganska vanligt att ha symptom som kvarstår trots läkemedelsbehandling. Om läkemedelseffekten är väldigt dålig så kan man överväga byte till Leponex som har starkaste effekten av alla antipsykotika.

Det finns andra behandlingar som har effekt. Kognitiv beteendeterapi har ungefär lika stark effekt på symptom och återfall i psykos som antipsykotika. Familjeterapi och patientutbildning har också effekt men kanske inte direkt på hörselhallucinationer.

För hörselhallucinationer finns det en förening som heter Rösträtt. De har självhjälpgrupper där man får lära sig att motverka röster. Många verkar bli hjälpta av dem.
www.aterhamtning.se/voices.htm#Kontakt

Viska har en självhjälpsbok, som heter Upp till kamp!, som finns som pdf-fil.
Där finns självhjälpsråd för att motverka röster liksom olika tips på hjälp.
www.viska.se/Kamp.pdf

Det är klart att man kan vänja sig vid sina symptom, men jag har inte läst att det har skett vid negativa symptom. Negativa symptomen är ganska besvärande så jag har svårt att tro att man kan helt vänja sig vid dem och tycka att det är normalt.
Mer
18 år 10 månader sedan #15754 av Undrande
Svar från Undrande i ämnet handlingsplan
Hur är det med risker coh biverkningar då? annars kul att du agerar så fort och testar en teori medicinskt så snabbt.
Mer
18 år 10 månader sedan #15768 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet handlingsplan
Jag hittade på Internet följande biverkningar för tyrosin, men jag vet inte hur tillförlitliga de är:
Överstimulering, rastlöshet, ångest, sömnlöshet, hjärtpalpitationer
eller ojämn hjärtverksamhet är biverkningar som kan uppstå av höga
doser tyrosin. De kan hos känsliga individer uppstå i så låga doser som
200 mg.