Husmorstips och egenvård

Mer
12 år 11 månader sedan #404144 av Nissegossen
Mot skavsår finns något som förr kallades för läkebaskor, vilket är samma sak som groblad. De hittar du i närmsta gräsmatta. Nyp av bladen och stoppa innanför strumpan om du är ute och inte har plåster med dig.

I alla fall en nödlösning, men inte för mig, för att jag är en vandrande plåsterstation och jag går aldrig hemifrån utan en liten akutväska med första förband, binda, tejp kirurghandskar ficklampa och en himla massa annat som jag har gjort den knôcka full med, tex kondomer och OB. (Bra att stoppa i ett kulhål exv.)

Ficklampan en meglite har jag faktiskt fått ifrån Räddningsverket, detta för att jag bistod dem med några saker för en del år sedan. Som tack för hjälpen skickade de den lampan med posten.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
12 år 11 månader sedan #404311 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Husmorstips och egenvård
Nissegossen,

Har du haft användning av din akutväska någongång? Det skjuts ju en hel del i Göteborg numera.
Mer
12 år 11 månader sedan #404404 av Nissegossen
:lol: Guskelov har det bara gått åt några plåster, samt att en pojke stod och skrek på andra sidan gatan vid hållplatsen och mamman tittade honom i ögonen. Jag gick ju över och frågade henne, vad behöver du? Hon svarade våtservett. Varpå jag öppnade väskan och plockade fram en och hon tog bort det som kommit i ögat. Kan ha varit en insekt.

De finns att köpa på försäkringsbolaget if, där jag har min hemförsäkring, men eftersom jag har många års skadefritt inte behövt utnyttja den, så kom det bara ett paket på posten och i paketet låg den. Fick den alltså utan kostnad. Jag har dock modifierat mycket i den. Tex saxen, var oduglig och jag köpte för ett tag sedan, saxar av olika storlek billigt och lade ned den minsta, något större, men mycket effektivare.

Det är dags att skaffa en ny, då de grejerna i den inte är up to date.

Den ser tydligen ut såhär idag
och ni hittar den här;
www.if-sakerhet.se/forsta-hjalpen-kit-if.html

Jag har dessutom virat in den i en fryspåse för, att hålla vätan borta och även smuts och en plastpåse kan alltid komma till användning. Min gamla gick att fästa i livremmen, men den funktionen gick sönder och väskan ligger alltid i den packning jag tar med mig när jag går hemifrån.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
12 år 11 månader sedan #404456 av zoegas
Svar från zoegas i ämnet Husmorstips och egenvård
Maginfluensa: Om man inte kan behålla vätska, ta sockerdricka och stoppa i ett par sockerbitar. Skaka tills kolsyran är borta och drick. Det får stanna kvar. Fungerar även mot rejäl bakfylla och liknande.

Tandvärk: Överdos av receptfri värktablett. Lägg dig i ett HETT bad. Det släpper efter ett par minuter.

Odräglig viska-medlem: Stoppa han i micran och ge honom en 5-6 minuter.

Förkylning: Kan-Jang, lindrar alla symptom.

Åk hem, Packa och lämna planeten!

(╯°□°)╯︵ ┻━┻
Mer
12 år 11 månader sedan #404552 av idefix
Svar från idefix i ämnet Husmorstips och egenvård
Smutsiga glasögon:

Ta en liten droppe diskmedel på fingret och stryk över glasögonens fyra ytor. Skölj med ljummet vatten utan att röra ytorna med
fingrarna. Torka med rent toalett- eller hushållspapper.
Mer
12 år 11 månader sedan #404574 av Nissegossen
Jag har en duschflaska med utspädd Yes i och torkar efter en lätt dusch, med en mikrofibertrasa.

Den ligger i en låda bekvämt vid datorn och där jag sitter och surfar

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum