Hur vet man att man är lurad?

Mer
11 år 9 månader sedan #502326 av Ness
Svar från Ness i ämnet Hur vet man att man är lurad?
Jag brukar försöka lita på min magkänsla. Den stämmer ofta, men inte alltid. Men det brukar alltid visa sig i längden om en person är vad den utger sig vara... Om handlingar och ord stämmer överens, så brukar det vara en pålitlig person... Men det finns undantag.
Mer
11 år 9 månader sedan #502329 av Geta
Svar från Geta i ämnet Hur vet man att man är lurad?
När man har diagnosen paranoid schizofreni går det inte riktigt att lita på sig själv. Konspirationsteorierna kan gå runt i huvudet.
Mer
11 år 9 månader sedan #502362 av Admin1
Om du tror att terapeuten vill hålla kvar dig i terapin fast du själv tvivlar på att du behöver den, så gör ett uppehåll i terapin och fortsätt bara med den om du då upptäcker att du behöver den. Vilken sorts terapi är det? Psykodynamisk terapi har inte bevisad effekt på samma sätt som KBT. KBT brukar dock vara en kortvarig terapi, medan psykodynamisk terapi är långvarig.
Mer
11 år 9 månader sedan #502701 av Fragile80
Nu vet jag ju inte hur länge du gått i terapi med samma terapeut.

Men för mig, i början, kanske första året, höll min terapeut med mig i mycket. Jag sa inte så mycket första året och hon sa aldrig emot.
Men sen, ju mer jag öppnade mig desto mer sa hon emot. Hon kommer med andra synvinklar, andra sätt att tänka i olika situationer osv. Ibland blir jag sur på henne. Men för det mesta mår jag mycket bättre när jag kommer från henne.

Så min tanke är, OM du är i början på terapin kan det kanske hända att hon säger sånt du vill höra för att senare, när ni känner varandra, börja hjälpa dig med dina problem på ett annat sätt, mer ärligt liksom.

/Fragile