Negativt tänkande...

Mer
10 år 7 månader sedan #614389 av Inwatto
Svar från Inwatto i ämnet Negativt tänkande...
Av och till återfaller jag i negativt tänkande. Ibland upptäcker jag det och tänker en positiv tanke istället. Det går om man inte är för deprimerad.

Det var nog typ 2007 jag gick i KBT mot depression. Tycker det är lite som att cykla. Har man väl lärt sig balansera, så går det av sig själv.

Prata inte med hat i munnen!
Mer
10 år 7 månader sedan #614401 av Eos
Svar från Eos i ämnet Negativt tänkande...
Jo, jag ska vara snäll mot mig själv och erkänna att jag inte mådde bra varken psykiskt eller fysiskt under KBTn. (Jag fick en njursjukdom). De säger att man ska vara stabil när man går i KBT.
Mer
10 år 4 månader sedan #633412 av Amandara
Svar från Amandara i ämnet Negativt tänkande...
Jag har negativa självmordstankar lite var och varannan dag, min kp kallar detta för automatiserade negativa tankar.........jag kan ha dessa tankar även om jag mår bra för övrigt - skitskumt och aningen irriterande.
Mer
10 år 4 månader sedan #633415 av Geta
Svar från Geta i ämnet Negativt tänkande...
Jag kan skämmas så mycket för den jag är, att lösningen vore att jag dog. :väggen
Mer
10 år 4 månader sedan #633419 av Amandara
Svar från Amandara i ämnet Negativt tänkande...
Geta.... du är fin och värdefull - det vill jag säga!
Jag kan skämmas för mig själv när jag märker att folk inte accepterar mig som jag är och MED sjukdomen....och när de kommer med flåshurtiga tillrop som inte passar sig när man mår dåligt typ - du får tänka positivt/man får vara lite positiv...... när man kanske kämpar så gott man kan. Man är lite stigmatiserad i vissa kretsar.
Mer
10 år 4 månader sedan #633603 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Negativt tänkande...

Amandara skrev: Jag har negativa självmordstankar lite var och varannan dag, min kp kallar detta för automatiserade negativa tankar.........jag kan ha dessa tankar även om jag mår bra för övrigt - skitskumt och aningen irriterande.


Negativa automattankar förekommer vid depression och förvärrar den. Vid KBT mot depression får man lära sig att motverka och hantera sådana tankar. Det finns också en självhjälpsbok, som heter Mind over Mood, där man får lära sig att KBT:a sig själv.

www.viska.se/index.php/recension ... -you-think