Ibland hjälper det...

Mer
19 år 10 månader sedan #2289 av maskrosman
Jag har mina egna personliga teorier om min egen "sjukdom".
Jag har inte blivit diagnosticerad schizofren, i alla fall inte vad jag har fått reda på.
Sedan jag var liten har jag levt med utanförskapet, ibland självvalt men oftast inte. En situation som byggt upp både självförakt men också förakt mot vissa "typer" av människor. Med facit i hand har jag levt i min egen värld under ganska många år. Men det är inte förrän nu i vuxen ålder som jag faktiskt börjat bli medveten om att något inte stod helt rätt till.

Jag har haft enormt svårt att funka bra socialt de senaste åren, förvirrad och ångestladdad som jag varit. Men eftersom jag ofta varit duktig på att hålla upp en leende fasad är det antagligen få som insett hur dåligt jag mått under ytan...
Det som funkat bäst för mig har varit att försöka hitta sociala situationer som känns "kravlösa". Till exempel har det gett mig mycket att anonymt sätta mig längst bak i en kyrka en söndag och bara lyssna.
För att inte tala om att sjunga. Även om man inte sjunger vackert så är rösten ett personligt instrument, som enligt mig kan "läka" en trasig själ bättre än många preparat. Att gå ute i naturen funkar också ofta bra. Att röra på sig lite, men också att ta in det friska som finns i naturen, tror jag har en läkande effekt. Nu har förstås alla inte förmånen att kunna traska rakt ut i skogen...

Jag har jobbat en del både i äldreomsorgen och i grundskolan de sista åren, när jag orkat. Och för mig har mötet med den äldre generationen betytt mycket. Den är ofta inte lika uppstressad eller statusfixerad som vår egen, utan delar ofta med sig av sig själva och kan GE och SE på ett sätt som får vilken förstenad själ som helst att smälta en aning.
Och lite på samma sätt är det med små barn, tycker jag.

Jaja, kanske kan mina idéer inspirera någon, inte vet jag. Men en varm kram vill jag skicka iväg i alla fall!

mvh


maskrosmannen - förvirringen personifierad
Mer
19 år 9 månader sedan #2303 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Ibland hjälper det...
Välkommen och Tack, Maskrosmannen!

Det skall finnas socialträning (social skills) åtminstone på vissa orter. Den är tydligen väldigt uppskattad, eftersom den gör det mycket lättare att umgås och vistas ute bland folk. Social- och arbetsförmåga kan ofta nedsättas vid schizofreni, men det går nog delvis i alla fall att träna bort.

Det finns två sätt att diagnosticera schizofreni - den amerikanska och WHO-metoden. De skiljer sig åt något t.ex. ena kräver nedsatt social- och arbetsförmåga medan den andra inte alls har sådana krav.

Jag tycker också att jag mår bättre av att vistas ute i naturen. En promenad i lantlig miljö är för mig effektivare än i stan.

Admin
Mer
19 år 9 månader sedan #2305 av Abzu
Svar från Abzu i ämnet Ibland hjälper det...
Admin, ja att vara utomhus hjälper nog tror jag med.

I måndags åkte jag med PRE's ute-grupp till Trollenässlott. Vi vandrade omkring och tittade i parken och hade med oss kaffe, det var härligt att vara ute och vi hade tur med vädret. Alla verkade bli på lite bättre humör.