Dramapedagogik

  • Fantasio
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • Ich bin der Bub vom Thüringen
Mer
17 år 11 månader sedan #40882 av Fantasio
Dramapedagogik skapades av Fantasio
Nån typ av teater eller? Det låter som en bra terapi. Min psykosenhet har olika sorters terapi. Samtalsterapi, uttryckande konstterapi, musikterapi m.m. Men ingen teater.
Mer
17 år 11 månader sedan #40937 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Dramapedagogik
Det finns något som heter dramaterapi som har använts med schizofreni, men man vet ännu inte om denna terapi har någon effekt. Dramaterapi uppmuntrar spontanitet och kreativitet. Den kan promota känslomässigt uttryck, men kräver inte nödvändigtvis att deltagarna har sjukdomsinsikt.

Utav de terapier du frågat om nyligen verkar det som musikterapi skulle vara bäst vad gäller bevisad effekt.
Mer
17 år 11 månader sedan #40958 av tilde
Svar från tilde i ämnet Dramapedagogik
Tror att drama terapi kan vara mycket utvecklande. Att spela teater kan man göra oavsett sin kapacitet, alltså det låter skit om musikinstrument om man inte besitter den talangen från innan men improviserade samtal kan alla delta i. har själv sysslat med improvisationsteater och det främjar sinnet för humor bl a samt även spontanitet som åtminstone jag har erfarenhet av från psykoserna. Skulle vara mycket intressant att gå igenom plågsamma minnen och försöka läka ärren på icke traditionellt vis ( genom samtal) . har du turen att få möjligheten att prova tycker jag du ska blunda för din scenskräck och bara ge dig hän…
//
Mer
17 år 11 månader sedan #40985 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Dramapedagogik
Musikterapi innebär nog inte att man spelar på musikinstrument utan att man sjunger improviserat eller en särskild sång eller lyssnar till färdig inspelad musik.
  • Besökare
  • Besökare
17 år 11 månader sedan #40989 av
Svar från i ämnet Dramapedagogik
sjunga när man är tondöv...man får ju ångest!! håller just nu på att lära mig sjunga genom min alltiallo musikaliska pojkvän men som tur är är det ingen som hör...! har lust att göra låtar av mina texter men det tar sån tid och kräver mycket engagemang....jaja, nu tappade jag tråden lite men i alla fall...
// soliga hälsningar T