Berätta din framgångssaga!

  • Pimed
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
3 år 3 månader sedan #1310918 av Pimed
Berätta din framgångssaga! skapades av Pimed
Vilken är dina bästa minnen och upplevelser när du har haft dina friska perioder där du nästan inte hade någon psykos. Det kanske är sån period du är inne på nu? 

Jag slutade höra röster för ett och ett halvt år sen. Dom försvann och jag vet inte varför. Dom började bli svagare och svagare tillslut borta. Det gick långsamt. Jag hade ett helvete rösterna försökte få mej att göra olika saker som att strypa en närstående som inte gjort mej något ont. Idag är jag evigt tacksam att rösterna är borta och jag kan inte tro det är sant. Känns som att dom kommer aldrig komma tillbaka så länge jag tar mina mediciner. Hoppas! Dom här nästan två åren emellanåt känns som en dröm pga rösterna försvann helt och hållet. Men visst har jag kvar vissa vanföreställningar och det har kommit nya vanföreställningar. Men allt är bättre än rösterna!
Mer
3 år 3 månader sedan #1311024 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Berätta din framgångssaga!
När jag hade röster för 25 år sedan upptäckte jag att de viskande rösterna försvann när jag låg i sängen och studerade en tavla 2 meter bort i fotändan. Röster hade då besvärat mig i drygt 6 månader. Jag förstod att koncentrationen då utåt på att se på tavlan gjorde att rösterna försvann.

Denna typ av röster - viskningar är den vanligaste hallucinationen och förekommer vid inaktivitet, som vid vila, när det är tyst eller vid läggdags. Det är därför sajten heter Viska.

Studier från bl.a Norge har visat att vid schizofreni är kognitiva kontrollen av hörselcentrum dålig och uppmärksamheten är riktad inåt vilket kan ge röster. Vissa friska kan höra röster, men de har uppmärksamheten utåt och då ger att rösterna ger inga problem och upplevs som overkliga.

Vid Viska-metoden tränas förmågan att ha uppmärksamheten och koncentrationen utåt som när man ser intensivt. Synen är det dominerande sinnet jämfört med hörseln. Normalt litar man mer på det som ses än det som hörs och därför finns skäl att träna upp synuppmärksamheten. För synsinnet kan då kanske upptäcka att ingen som pratar finns i rummet och då kanske rösterna minskar, försvinner eller upplevs som overkliga.