C-vitamin

Mer
19 år 7 månader sedan #4526 av Zedd
C-vitamin skapades av Zedd
För några år sedan fick jag rådet av en "vitaminexpert" jag känner att äta mycket C-vitamin. Jag tyckte faktiskt att det hjälpte mot de positiva symptomen, främst röster. Har inte haft några större problem med röster efter den behandlingen. Jag har givetvis inga vetenskapliga belägg för att detta fungerar. Det kan vara en tillfällighet. Har Admin möjligtvis hört något om att C-vitamin kan hjälpa? En sak att tänka på är att stor konsumtion av vissa sorters C-vitamin kan ha en laxerande verkan. Idag äter jag bara en Multiman om dagen.
Mer
19 år 7 månader sedan #4540 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet C-vitamin
Det är sällan man läser om C-vitamin och schizofreni faktiskt. Enda gången jag har gjort det var när man testade omega-3 + vitamin E + vitamin C. Vitaminerna användes som antioxidantia för att skydda omega-3 mot nedbrytning.

C-vitamin har också förutom vitamineffekten en antioxianteffekt. Men vitamin E är populärare som antioxidans för hjärnan eftersom det är fettlösligt och hjärnan skyddas av en fettbarriär.

Det har skrivits endel om att oxidativa skador kan finnas i hjärnan vid schizofreni och de skulle kanske kunna mildras av antioxidantia, som vitamin E och vitamin C. Men det kan nog inte anses full bevisat ännu. Läs mer här:
www.viska.se/index.php/nyheter/4 ... lig-effekt
www.viska.se/index.php/nyheter/4 ... ning-oekad


Jag tycker man kan använda vitamin C om man tycker att man får effekt av det, eftersom det inte har några direkta skadliga effekter. Men jag tror att vitamin E kan vara bättre och effektivare vid hjärnsjukdomar. Det finns en del indikationer av vitamin E kan förhindra att tardiv dyskinesi förvärras.