Kompetenz-häftet

Mer
19 år 6 månader sedan #4707 av Abzu
Kompetenz-häftet skapades av Abzu
Jag har precis fått häftet "Kompetenz" från öppenvården som är för schizofrena. Det verkar bra och lättfattligt tycker jag.

Är det fler som fått det? Vad tyckte ni i så fall?
Mer
19 år 6 månader sedan #4746 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Kompetenz-häftet
Jag har läst om Kompetenz och tydligen består det av 7 olika häften + ett handledarmaterial. Jag misstänker att det kan vara populärt i vården för det är gratis. Så här skriver det om det:

#ett strukturerat, dialogbaserat undervisningsprogram för personer med schizofrena och schizoaffektiva sjukdomar och deras närstående.
# utformat även för patienter som saknar sjukdomsinsikt.
# erbjuder kunskap om sjukdom, behandling, stress-sårbarhet, återfallsprevention m.m.
# består av sju arbetsböcker med tillhörande handledarmanual.
# anpassat för användning inom kontaktmannaskap.
# används med fördel även för familje- och gruppundervisning.
www.lilly.se/terapiomraden/schiz ... dning.html

Det finns också patientutbildning på CD, som kostar 400 kr, som läkemedelsföretaget Janssen-Cilag säljer. Det finns också en webbaserad patientutbildning och CD från Uppsala som kostar c:a 700 kr. Den heter "Koll på vardagen"
Du berättar väl hur det går med utbildningen? I princip borde brukarföreningar kunna bedriva patientutbildning med KOMPETENZ materialet i studiecirklar.
Det finns ju handledarmaterial och pengar går nog att få från Landstinget.
Mer
19 år 6 månader sedan #4755 av Abzu
Svar från Abzu i ämnet Kompetenz-häftet
Jag har gått igenom hela häftet nu och tycker att det är ett bra "första" material för personer som just fått sin diagnos.
Det är inte särskilt grundligt, men dock mycket relevant.

Det finns olika saker att fylla i, tex vilka symtom man har haft och en lista där man skriver telefonnummer som är viktiga. Detta gör att man blir mer engagerad i häftet tycker jag.
Mer
19 år 6 månader sedan #4756 av Vargen
Svar från Vargen i ämnet Kompetenz-häftet
Jag fick ingen information alls om schizofreni då jag fick min diagnos.
Mer
19 år 6 månader sedan #4768 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Kompetenz-häftet
Hej, Vargen!

Du borde säga till att du skall ha patientutbildning för det minskar symptom och förebygger återfall. Antipsykotika minskar återfallen med 60 %, men lägger man till patientutbildning så minskar återfallen med 80 % dvs patientutbildning förstärker effekten av antipsykotika.

Det finns på Internet ett gratis utbildningsmaterial i patientutbildning, som skrivits av psykologen Per Borell. Materialet heter Steg för Steg och finns som pdf-fil att ladda ner här:
www.borellme.se/StegforSteg_manual.pdf