Mycket som hjälpt mig är ganska enkelt

  • Solblomma
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
19 år 3 månader sedan #8590 av Solblomma
Svar från Solblomma i ämnet Mycket som hjälpt mig är ganska enkelt
Jag menar inte att det varit lätt! Det har varit oerhört tufft och jag har fått mycket stöd från olika håll, så där kanske jag valde fel ordval...Relationer kan ju också vara komplexa och jag har fått familje terapi... lärdomarna jag dragit är däremot ganska enkla... Att det egentligen bara är nuet som finns... Att alla mina känslor är värda att respekteras... Att vara HÄRAtt jag är okej som jag är och inte bvehöver ha en massa krav på mig osv... ATt säga ja till det som är. Nu lever jag så och mår bara bättre och bättre.
Så är det för mig iallafall. Men vägen har varit lång och med många omvägar
Mer
19 år 3 månader sedan #8613 av Admin1
Jag håller med Geta att det är lätt att glömma svårigheterna som var särskilt i början. När allting var ovisst och man började tvivla på att hörselhallucinationerna någonsin skulle försvinna. Allting var som ett gungfly. Jag kommer ihåg att man då undrade hur länge man skulle orka leva på det viset. Tuff tid verkligen. Det är verkligen inte lätt att vara nyinsjuknad. Särskilt där behövs nog mycket stöd.
  • Linnea
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 3 månader sedan #30114 av Linnea
Svar från Linnea i ämnet Mycket som hjälpt mig är ganska enkelt

tryskey skrev: jo, viska är klart bra.
MIn metod är annars att möta alla problemen jag har och se dem i vitögat. Att acceptera dem, utan att ge med mig.
De är där, de gör ont, men de är inte farliga för mig själv om jag inte gör dem farliga.
De har inte större makt över mig än vad jag ger dem.

Jo acceptans är nog ett av nyckelorden för mig med. Att inte kämpa emot. Inte fly från sina känslor. Att vara emotionellt närvarande. Och att inte fly från sina problem. Att jag flydde var nog anledningen till att jag blev sjuk en gång (kort sagt)....(Ps. Det var jag som var solblomma)
Mer
18 år 3 månader sedan #30525 av flisan
Jag undrar lite över en sak. Admin du brukar skriva att det är värst under de 5 första åren av sjukdomen schizofreni. Jag undrar om detta även gäller andra sjukdomar och vad ni andra har för erfarenhet av detta. Hur upplever ni era symtom nu jämfört med när ni insjuknade, har ni upplevt att det har blivit lättare med tiden att hantera vissa symtom. Eller har det kanske tvärtom blivit svårare att hantera vissa symtom. Det ser säkert väldigt olika ut för olika personer, men jag är bara lite nyfiken vad andra har för erfarenheter.