Stressutlösta psykotiska symtom

Mer
16 år 4 månader sedan #102751 av Nissegossen
Mycket svårt att koncentrera sig, ja.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
16 år 4 månader sedan #102762 av Nissegossen
Det är många år sedan jag var utan röster mer en kanske en hel dag.

De är ständiga följeslagare till mig.
Det är inte roligt! sällan, mycket sällan de är positiva mot mig.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
16 år 4 månader sedan #102794 av ak
Svar från ak i ämnet Stressutlösta psykotiska symtom
Sedan jag började ta min medicin hör jag inga röster. Undantaget är på morgonen eller när jag skall sova. Då känns huvudet som en radio. Känslan av att vara styrd av andra och synhallucinationerna är kvar, men det är sällan jag har särskilt kraftiga eller imponerande synhallucinationer så de är inget större hinder för att fungera i vardagen som en normal människa.
Mer
16 år 4 månader sedan #102803 av Admin1
Om man har schizofreni är man ofta stresskänslig. Stress kan förvärra och utlösa symptom, men stress kan innebära både för mycket eller för litet stimulans. Det gäller alltså att försöka undvika stress, men samtidigt att inte vara sysslolös. Det kan man göra genom att planera sin dag, så att inte oväntade saker inträffar. Det finns också stresshantering, där man får lära sig att hantera stress.
Mer
16 år 4 månader sedan #102823 av Sofie
Jag tycker inte heller om stress, varken när det är överstimulans eller understimulans. Därför skulle jag behöva ett arbete som jag kunde bestämma litet mer över själv.

Stress i samband med psykos - för mig var min första psykos en reaktion på en förälskelse. Det rann litet över för mycket. Sedan var det väl säkert en stress att jag hade för första gången bott hemifrån en längre tid, på folkhögskola. Jag fick då diagnosen cykloid psykos, det var på 1990-talet i Västra Götaland.

Annars går det nog att framkalla psykos rent kemiskt, vissa får det av hasch. Jag fick det också av en allt för hastig och stor omställning av mina mediciner. Det var förra året.

/Sofie