synstörningar

  • nils
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 10 månader sedan #19467 av nils
Svar från nils i ämnet synstörningar
Gäst skrev:
Citat: Dina syner är heller inte psykotiska eftersom du är medveten om att de är felaktiga.

Detta har jag också läst i böcker. Men kan man inte vara psykotisk fast man samtidigt är medveten om att hallucinationerna är falska? man kan ju ha psykotiska symptom, men ändå vara rationell


Den ständiga frågan som jag ställt om och om igen till behandlare utan att få svar... har haft massor av skrämmande hallucinationer, ångest och apatiska symptom och alltid varit medveten om att det är hjärnan som spelar spratt, alltid varit villig till hjälp och behandling, alltid resonerat om mina symptom med distans... själv tror jag att man visst kan vara psykotisk och samtidigt vara medveten om det... annars blir det ju i mitt fall en konstig definitionsfråga om vad psykotisk innebär.... jag menar är man som jag från början en väldigt rationellt resonerande individ, ateist och avfärdar allt vad new age och andar heter och sen plötsligt börjar höra röster och uppleva massa konstiga fenomen, inte tror man att det är på riktigt... man vet ju att det finns sjukdomar som kan ge sådana symptom och man söker i panik direkt hjälp... jaja du vet ju att du är sjuk då är du ju inte så sjuk säger läkarna... men tillsammans med alla negativa, affektiva och kognitiva symptom jag har haft i 10 år så klarar jag mig periodvis inte utan konstant häjlp. Anser att psykiatrin är lite väl stel och uppdelning i olika diagnoser väldigt osäker och i många fall godtycklig beroende på läkare.. alla människor är olika och två psykoser är aldrig likadana...
Mer
18 år 10 månader sedan #19491 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet synstörningar
I Johan Cullbergs bok Psykoser står det:

Om man inte finner vanföreställningar kan eller skall man inte tala om psykos. Perceptionen är ofta korrekt vid psykoser, men tolkningen av perceptionerna (sinnesintrycken) är felaktig. Detta till skillnad från deliriet där perceptionen primärt är störd.

En psykos kan ha större eller mindre inslag av följande tre fenomen, som emellertid vart och ett för sig inte kan kallas för psykotiskt.

1. Hallucinationer
2. Beteendeavvikelser
3. Konfusion eller delirium
Mer
18 år 7 månader sedan #24284 av Teresia
Svar från Teresia i ämnet synstörningar

Gäst skrev: Hej!

Har problem med synen och undrar om någon annan känner igen mina problem. Jag ser "spår" efter saker som rör sig. Ungefär som i filmer när de visar hur en drogad person ser. Detta händer ganska ofta och mest på ljusa saker mot mörk bakgrund.
Jag har även problem när det är mörkt. Det är precis som att det "kryper". Oftast en stor mörk klump i mitten med tentakler som flimrar runt. Misstänker att det finns ett samband mellan detta och om jag tittat på tv/suttit vid datorn. Det är precis som att saker fastnar på näthinnan mycket lättare och längre än vanligt (ungefär som när man tittar upp i solen och man ser en prick ett tag).
Min hjärna vill gärna göra om detta krypande till spindlar. Första gångerna blev jag jätterädd och trodde jag höll på att bli galen. Men jag har inte blivit det än och det har gått ungefär ett år. Jag har inga hörselhallucinationer eller något annat och jag är fullt medveten om att det är min syn som spelar mig ett spratt. Men jag undrar varför... Äter ingen medicin nu, har tidigare ätit cipramil. Någon som vet?


Hej gäst.

Jag vill bara klargöra vissa saker. De spår efter saker och auror som du ser är inga hallucinationer. Och jag ser också något ljust och runt framför ögonen när jag sluter dem, ibland också när jag har öppna ögon och mediterar. Detta betyder inte att det är hallucinationer. Hallucinationer är när man ser saker som inte finns så som drömbilder så att säga. Men de andra fenomen som du upplever har med ögonen att göra, de slappnar av och synnerven är retad. Jag har exakt samma symptom och att vissa saker fastnar på näthinnan, och detta är inte alls samma sak som mina hallucinationer som jag hade då jag var sjuk. Men om du börjar övertolka den ljuspunkten som du ser och tro att du ser en spindel, då är det en blandning av det som verkligen finns i ditt öga och en hallucination. Precis som man kan göra med ljud. Jag brukar höra skrik och rop på mitt eget namn från ventilationen. Och ventilationsljuden finns där på riktigt men jag övertolkar detta sus och brus och då kan man säga att det är en hallucination, en blandning mellan verklighet och hallucination, alltså då något verkligt framkallr en hallis. Precis så är det med din spindel framför ögonen, den ljusa delen finns där verkligen som något fenomen från ögat men att du övertolkar det du ser och gör om det till en spindel med tentakler. Hoppas att begreppen klarnat nu.