Gränspsykos eller vad kan det vara...?

Mer
12 år 2 veckor sedan #476271 av Admin1
Borderline kallades förr för gränspsykotisk personlighetsstörning. Vid borderline så blir man väl gränspsykotisk eller psykotisk främst vid stress och besvären är oftast kortvarigare då. Naturligtvis kan man tänka sig att om man ser skuggor, så kan man bli stressad och då kan besvären öka på grund av detta. Om man avdramatiserar det hela så kanske besvären kan minska och likaså om man försöker att minimera stressen som man utsätts för.
Mer
12 år 2 veckor sedan #476405 av Mortal
Gelehallonet- Hade varit intressant om du kom på eller snubbla över det du läst igen, det stämmer ju så väl in!

Jo man är ofta gränspsykotisk vid borderline, det jag var konfunderad över är när gränspsykosen "tar slut" och annat tar vid, alltså hur mycket kan man uppleva för att vara på gränsen hela tiden innan man skall ta det som ett varningens tecken på att det kan vara annat som snurrar igång.

Jag tyckte också det hörde till min vardag att "se saker", men det var av en slump som vi kom in på min mörkrädsla och skuggor i ögonvrån som läkaren kallade för gränspsykotiskt. Annars hade jag aldrig reflekterat över det mer än där och då när det väl händer och är obehagligt.

Kan det vara prepsykotiskt? Eller är det på ett helt annat sätt då? Man blir ju nervös när det eskalerar. Men tja, jag får nog svar av läkaren, synd bara på att det tar så lång tid mellan gångerna.

Era svar har gett mig mycket, tack alla för era tankar!
Mer
12 år 2 veckor sedan #476415 av zoegas
Finns mycket att lära på denna sida. Här finns folk med en hel uppsjö av diagnoser även folk utan.

Välkommen!

Åk hem, Packa och lämna planeten!

(╯°□°)╯︵ ┻━┻
Mer
12 år 1 vecka sedan #476469 av Mortal
Inatt hörde jag min telefon ringa, flera ringningar, fast den var tyst.

Befann mig i halvdvala efter insomningstabletten och allt snurrade till och telefonen ringde klart och tydligt så att jag daskade till sambon för att hämta den, men han sa att det var tyst.

Kan det bli så efter insomningstablett? Har ju tagit dem i flera år till och från men aldrig upplevt något sådant. Jag var ju vaken, men halvlåg i min egna värld.
Mer
12 år 1 vecka sedan #476480 av Admin1
Vissa insomningstabletter kan öka risken för hallucinationer och risken är störst med Stilnoct eller zolpidem, men det kan även inträffa med Imovane eller zoplikon. Sedan kan även normalpersoner få rösthallucinationer ibland vid insomnandet och det kallas för hypnagoga hallucinationer.

Vid borderline har man ofta gränspsykotiska besvär, men ibland kan de övergå i psykoser. Det finns en liten andel av de med borderline som använder antipsykotika.
Mer
12 år 1 vecka sedan #477316 av Mortal
Tack så mycket för ditt svar!

Jag tror nu det berott på stress och att jag varit i en nedåtgående spiral i måendet och då har mitt system blivit överbelastat.

Nu tar jag det lite lugnare och känner inte av något konstigt när jag inte stressar och är mer jämn.

Tack för alla svar, det gav mig lite ro i allt elände!