synhallisar...

Mer
11 år 3 veckor sedan #575338 av malin71
Svar från malin71 i ämnet synhallisar...
Jag har också genomgått hjärnröntgen och ingen skada där... Men jag får ibland synhallisar, vissa väldigt, väldigt tydliga och andra mest i ögonvrån eller som försvinner när jag blinkar till.

Märkligt att du fick en sådan respons..?!? Ska fråga min psykolog om saken...
Mer
11 år 3 veckor sedan #575349 av Nissegossen
Svar från Nissegossen i ämnet synhallisar...
Jag har just nu inte tid, men lägger den på mina bokmärken! Jag vill bara säga att jag har mycket synhallisar och folk har haft svårt för att tro mig! Även här på viska.se! :va?

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
11 år 3 veckor sedan #575363 av killergirl
Svar från killergirl i ämnet synhallisar...
Jag har haft dom mest i början av min sjukdom när jag hadde en psykos såg jag lik ligga nakna vid ån på en stig jag brukar gå...har inte gått där sedan dess..och detta vart många år sedan..ibland ser jag dom små som rumstrerar om i köket men dom tassar snabbt omkring o flyttar saker...nu är det mest dom här skitrösterna som terrar mig
Mer
11 år 3 veckor sedan #575373 av Geta
Svar från Geta i ämnet synhallisar...
Min hyresvärdinna i Örebro sa att jag var medial när jag fick en psykos hos henne.
Hon sa att det berodde på corpus pineale- tallkottkörteln i hjärnan.
Mer
11 år 2 veckor sedan #575380 av killergirl
Svar från killergirl i ämnet synhallisar...
Jag har bara nytta av två av mina röster som är damer som alltid vaarit med mig så länge jag kan minnas...men dom kommer i skymundan när dom äckliga kommer....
Mer
11 år 2 veckor sedan #575417 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet synhallisar...
Syn och hörsel sitter i helt skilda delar av hjärnan. Hörseln sitter i hjärnan i tinningarna medan synen sitter i de bakre delarna av hjärnan.

Citat ur artikel ABC om Akut psykos:

Tillstånd sekundära till missbruk eller somatisk sjukdom kan ge psykotiska symtom, men med särskild prägel; exempelvis bör synhallucinationer leda tankarna hit.
www.lakartidningen.se/Klinik-och ... ut-psykos/

Vid schizofreni så är det inte så vanligt med synhallucinationer utan det är mest skuggor som man ser i ögonvrån. Vid schizoaffektiv tror jag att det är vanligare med synhallucinationer.