Är jag schizofren psykotisk eller allmänt störd?

Mer
19 år 9 månader sedan #2945 av Admin1
Hej!

Hasch kan hos normalpersoner framkalla kortvariga schizofrenisymptom i cirka en timme har man nyligen kommit fram till. Det finns också undersökningar som visar att användning av hasch i tonåren verkar öka risken att få schizofreni. Men alla som röker hasch får inte schizofreni, men jag tror att risken kan öka några gånger. Normalt är risken att få schizofreni bara 1 %.

Schizofreni är en långvarig psykos och symptomen skall pågå i minst 6 månader för att man skall få diagnosen. Men innan man ställer diagnosen måste man utesluta kroppsliga sjukdomar som kan ge psykos och missbruk, som också kan ge det. Jag tycker att du skall kontakta en psykiatriker och diskutera dina problem med honom. Jag gissar dock att du inte har schizofreni. Har du någon i släkten med sjukdomen?

Admin
Mer
19 år 9 månader sedan #2947 av maskrosman
Hej.

PalleKula: Jag kände igen mig i hur du beskriver dina sk röster. Jag har aldrig hört en konkret röst inom mig, tror jag. Åtminstone, som du säger, inte varit medveten om det. Men jag märker ju ibland hur jag liksom svarar mig själv. Ibland får jag tänka mig för ordentligt så jag inte babblar högt för mig själv utan att vara medveten om det. Känner mig också paranoid på något sätt, eller kanske mer onormalt vaksam/uppmärksam på min omgivning. Jag vet inte om det kan ha att göra med att jag ofta var ensam när jag var liten. Jag lekte mycket med mig själv och hittade på låtsaskompisar...

Jag tycker också att den katatona typen verkar stämma in på mig, även om det verkar svårt att definiera exakt.

Jag tycker också det är skitjobbigt att vara ensam. För mig är det ett "moment 22", dvs jag vill inte vara ensam men samtidigt orkar jag inte vara social någon längre stund utan blir lätt irriterad över hur mycket folk babblar eller bara besviken på mig själv för att jag inte kan hålla mig koncentrerad på vad som sägs.

Ska tillägga att jag inte rökt hasch, förutom några enstaka gånger i livet.
  • PalleKula
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
19 år 7 månader sedan #4056 av PalleKula
Maskrosman, då kanske vi är friska? Jag har inte kännt att jag måste gå till en läkare än, jag vet inte vad jag väntar på men än så länge är det nog inte så mycket värre än det vart förr, och jag går samtalsterapi pg.a mitt drog-"bruk".
jag håller med där du skriver att det går inte att beskriva exakt, det varierar ibland känner jag mig fullt tillsfredställd med livet när nästa dag är allt skit.
må väl
  • Gästen
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
19 år 6 månader sedan #5074 av Gästen
Svar från Gästen i ämnet troende
8O Jag ska börja med att säga att jag inte har schizofreni, däremot har jag andra npf (neuropsykiatriskt funktionshinder), Aspergers syndrom (AS) och ad/hd. Många personer med AS blir felaktigt diagnosticerade med schizofreni eftersom psykiatrin är så himla OKUNNIG. Symtomen är väldigt likartade och jag trodde själv tidigare att jag hade schizofreni. Men där finns en mycket stor kvalitativ skillnad i att vi med AS alltid har full koll på vad som är verklighet och vad som inte är det! Tester visade att jag har schizoid läggning! Kanske är det därför det liknar schizofreni.

Jag vill ocså berätta om mina hemska upplevelser med hasch som jag rökte i 25 års-åldern, jag blev mer och mer psykotisk för varje gång jag provade, fick hallisar, hörde röster och fick vanföreställningar. Fick enorma perceptionsproblem, upplevde musik som himmelskt underbar, för att inte tala om sex. Haschet efterlämnade en besk eftersmak i form av en handikappande ångest som jag kämpade emot under många år. Jag gav inte efter, tänkte att det djävla haschet inte skulle få ha knäckt mig. Min svåra ångest gjorde att jag trodde att jag var schizofren, vilket var det hemskaste jag kunde tänka mig. Men jag hade inte några andra för schizofreni typiska symtom.
Jag har också skurit mig, men jag har inte heller borderline personlighet, det anses NORMALT att skära sig när man har ad/hd och AS!!! Så, förra året, vid 59 års ålder fick jag mina diagnoser (efter mycket nogrann utredning).
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 7 månader sedan #23292 av
Det är alltså vanligt att få psykoser av hasch. Har själv aldrig fått nån. Tycker att amfetaminet är värre.