Synhallucinationer

Mer
6 år 2 månader sedan #1026874 av Undrande
Svar från Undrande i ämnet Synhallucinationer
Är det så knepigt?

Du ser då denna. ja, vad det nu är. Det gör att du får ångest, när sedan din pojkvän säger att ingen finns där konkluderar du med förnuft att du har en hallis. Kan det bli värre? Jepp.
Bör du medicinera, ja, vad tycker/vill/känner du? Oddsen talar för att du känner något som kanske inte känns som en bra beskrivning av läget.
Utan ångest gör små "psykoser" mindre för det emotionella på kort sikt. Psyk är rätt uselt på att se ångesten ("rädsla" här) som det stora problemet.

Vad ska du göra då? Gå ut och rök. Be a woman liksom. Du kan ha telefonen med, du kan ringa, bäst är om du ringer pojkvännen när han är i lgh och helat tittar ut på dig, men isf, inte tala. Bara ring upp och stå där och rök, 10 min är målet.
Sen är det ju lite "När jag vandrar i dödskuggans dal"...

Alternativet är väl att ringa psyk igen och ta mediciner.
Mer
6 år 2 månader sedan #1027018 av Sjukihelahuvudet
Svar från Sjukihelahuvudet i ämnet Synhallucinationer
Tack alla, jag förstår att det låter som att jag bör ta medicin men grejen är den att jag är inte sjuk, jag har inte psykos och inte ens någon psykossjukdom som dom säger. Och om man inte har det tycker jag inte man bör ta neuroleptika. Jag vet att detta inte beror på något kemiskt i hjärnan för då skulle jag ha vanföreställningar också och det har jag inte nu. Så varför ta medicin?

Tar man droger kan man få hallucinationer, sover man dåligt kan man få hallucinationer. Men ändå tar man inte neuroleptika. Så varför bör jag? Sättet jag löst detta på nu är att jag går bara ut själv och röker när det är ljust och när det är mörkt så undviker jag rökning eller så följer pojkvännen med. Hursomhelst åker jag tillbaka till Sverige idag och förhoppningsvis kommer dessa hallucinationer försvinna då. Jag vill verkligen inte berätta för läkaren om detta då det antagligen kommer leda till inläggning och vem vill egentligen bli inlagd... Eftersom läkaren var väldigt hård och nästan la in mig förra gången jag var där trots att jag mådde helt bra då. Jag får se vad som händer nästa gång jag går dit, men förhoppningsvis om jag håller tyst så slipper jag både medicin och inläggning.

Jag gillar bara inte tanken på att vara onormal. Hade jag varit sjuk hade jag iallafall haft något att skylla på, att det var något i hjärnan som orsakade hallucinationerna, men nu är det bara pga att jag på något sätt skapar dom själv och jag vet inte varför. Jag har kontroll över min hjärna så om jag får hallucinationer måste det ju logiskt vara jag själv som medvetet och omedvetet skapar dom.

Jag hoppas verkligen det går över, och om det inte gör det, om det blir värre, ja då vet jag inte vad jag ska ta mig till.
Mer
6 år 2 månader sedan #1027056 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Synhallucinationer
Bäst effekt mot synhallucinationer har Clozapine, som tar bort 80 %. Läs om synhallucinationer här:
www.viska.se/sjalvhjalp/6019-att-motverka-synhallucinationer
Mer
6 år 2 månader sedan #1027058 av Sjukihelahuvudet
Svar från Sjukihelahuvudet i ämnet Synhallucinationer
Tack för länken.. Dock förstärks min undran nu vad detta beror på efter att i länken ha läst "
Vid enbart synhallucinationer är det troligen inte schizofreni utan annan orsak, som missbruk eller läkemedelsförgiftning. Synhallucinationer vid schizofreni brukar kombineras med röster och andra psykossymptom."

Läkemedelsförgiftning? Och ändå tycker alla att jag ska ta medicin?
Mer
6 år 2 månader sedan #1027071 av MsTibbs
Svar från MsTibbs i ämnet Synhallucinationer
Jag har spindlar på en vägg hemma ibland. Men antingen är det massa stora spindlar eller inga alls, så de är nog inte verkliga
  • Besökare
  • Besökare
6 år 2 månader sedan #1027138 av
Svar från i ämnet Synhallucinationer
Jag vet en människa som har dött av klozapin och även zyprexa alltså olanzapin är dödlig olanzapin ska man inte äta längre perioder för man får problem med hjärtat då!


Det är bra Nissegossen att du har hittat nåt som fungerar för dej jag önskar jag kunde vara lika cool!