Litteratur tips ang Psykoser och Schizofreni

Mer
18 år 8 månader sedan #21312 av silverseven
Nikolaj Gogol: En dåres anteckningar
I dagboksanteckningar (med allt mer besynnerliga dateringar!) skildrar berättarjaget en utveckling där kontakten med verkligheten börjar svikta
och en psykos med både paranoida och rejält megalomana drag till slut är ett faktum.

Karin Fossum: Den som fruktar vargen
En bankrånare tar gisslan. Jakten kan börja. Dock hade inte rånaren räknat med att gisslan skulle vara kroniskt psykotisk.

Marie Hermansson: Musselstranden
I denna roman finns en parallellhandling kring en ung kvinna. Hon isolerar sig från sina medmänniskor, inköper djurmasker vilka hon alltid bär. Efter en period inom sluten psykiatrisk vård kan hon skapa sig en egen egensinnig tillvaro ensam i naturen.Av en slump sker ett möte med en liten treårig mutistisk flicka.

Sture Dahlström: Stilla dagar på floden (ISBN 91-1-972351-2)
Erik Svenningson fryser. Kylan kryper upp genom kroppen och täcker honom snart med ett decimetertjockt pansar av is. Läkarvetenskapen står maktlös. Dahlström bjuder här på en kort och ganska långsam berättelse som mycket väl skulle kunna beskriva ett psykosgenombrott. Över
hela berättelsen ligger dessutom en lätt dissociativ dimma som emellanåt förflyttar

Strindberg: Inferno (Roman 1897, 206 s )
Strindberg lever om i Paris, dricker absint och umgås med bl.a. Gaugain. Han försöker också göra en karriär som kemist med guldmakarambitioner men utvecklar en akut paranoid psykos.
I fortsättningsromanen Legender (1898, 191 s) vilar Strindberg under läkaruppsikt upp sig i Lund. Återvänder så till En betydligt stillsammare bok.

Fjodor Dostojevskij: Dubbelgångaren
Tjänstemannen Goljadkin förälskar sig i chefens dotter Klara Olsufjevna och befinner sig i ett tillstånd av excitation. Som en osalig ande vandrar han på St Petersburgs gator och tränger sig till slut objuden in i en balsal där Klaras födelsedag firas. Det blir en social katastrof och det hela blir inte bättre av att Goljadkin därefter börjar skymta sig själv ute i folkvimlet…

Göran Tunström
: Skimmer
En gripande och tragikomisk berättelse om en pojkes uppväxt och vuxenblivande på Island. Han växer upp med en ensamstående pappa, som efter att sonen flytt(at) hemifrån utvecklar en lätt manisk psykos och tas in påmentalsjukhuset.

Elgard Jonsson: Tokfursten ( Dualis, 1998, 193 s. ISBN: 91-87852-23-3)
Långa tunga år innanför mentalsjukhusets murar tills terapi möjliggör tillfrisknande och utveckling. Skidringen är lite diffus och ostrukturerad. Styrkan ligger i det självupplevda Elgard Jonsson har lyckats övervinna en mångårig schizofrenisjukdom och senare utbildat sig till psykolog.

Einar Már Gudmundsson: Universums änglar
Jagpersonen i denna poetiska bok, beskriver själv sitt eget schizofreniinsjuknande. Innehåller förlösande beskrivningar av hur patienterna på ett mentalsjukhus lyckas hitta kvalitet och värdighet i sina sargade liv.

David Reed: Anna
En inträngande skildring av en ung kvinnas insjuknande i schizofreni och hur detta drabbar familjen. Boken är skriven av maken och skildrar det tidiga sjuttiotalets ”antipsykiatri”. Schizofreni betraktades då av bl.a. Laing som ett symtom på störda uppväxtrelationer. Utifrån detta psykologiska perspektiv var man emot läkemedelsbehandling och t.o.m. sjukvård – ofta med katastrofala resultat som följd.

Green Hannah: Ingen dans på rosor (Legenda, 1986, 301 s. ISBN: 91-582-0959-X)
En nutida klassisk självbiografisk roman som beskriver en ung schizofren flickas föreställningsvärld, hennes behandling och hur hon slutligen kämpar sig ur psykosens skräckvirvlar.

Mark Vonnegut: Express till paradiset (Alba 1977, 245 s. ISBN: 91-58-020-5)
Författaren flyttar till ett kollektiv i British Columbias vildmarker för att leva ett alternativt liv där även
drogexperimenterande ingår. Han utvecklar en schizofreni som inte förbättras trots kollektivmedlemmarnas välmenande antipsykiatriska ambitioner.

Hans Seiden: Ta mig till en stuga i skogen
Författaren var på sjuttiotalet en känd filmare. I den här boken beskriver han sin egen upplevelse av den psykos han drabbades av och hur han mödosamt kämpade sig tillbaka till verkligheten genom att fly ut till en liten stuga i skogen och stanna där i många år.

Berit Wegler: När själen skenar (Bjurner och Bruno, 1998, 126 s. ISBN: 91-973263-1-3 )
En personlig beskrivning av hur verkligheten gradvis kan förändras utan att man riktigt inser vad som håller på att hända. Men också hur omgivningen – familj, vänner, arbetskamrater – reagerar på psykosen. Författaren menar att det bästa sättet för henne att bli frisk var att öppet tala om sina hallucinationer och sin behandling (genom att bl a skriva denna bok). Hon vill också visa att det går att leva ett friskt liv med en svår diagnos.

Marianne Ahrne: Äppelblom och ruiner
En verklighetsbaserad berättelse om en journalist som möter en schizofren patient. Mycket fascinerande, medryckande och välskriven roman.
Mer
18 år 8 månader sedan #21349 av Geta
Det kan vara stor hjälp att läsa böcker som
man känner igen sig i.
Särskilt i början av min schizofreni tyckte jag
att jag levde på en annan planet än andra
människor fast jag änå var kvar där jag var.
Det var en bok som jag tror hette "Enenpe" som
skildrade något sådant. Men jag kan inte hitta den
så jag är inte säker på författare eller titel.
Mer
18 år 8 månader sedan #21350 av Isa-Alise
Tack, Silverseven,

Mycket intressanta recensioner...
Mer
18 år 8 månader sedan #21364 av Admin1
silverseven,

Tack för bra bokförslag och recensioner. Express till Paradiset har jag faktiskt läst och recenserat. Mark Vonnegut är son till den amerikanske författaren Kurt Vonnegut. Mark återhämtade sig från schizofrenin och utbildade sig till barnläkare. Jag tror att han fortfarande arbetar som läkare.
www.viska.se/index.php/recensioner