Äppelblom och ruiner

  • Axons
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 7 månader sedan #22352 av Axons
Äppelblom och ruiner skapades av Axons
Efter tips av Silverseven har jag läst Äppleblom och ruiner av Marianne Ahrne. I boken så engagerar sig författaren i en schizofren patient. Hon blir en väldigt nära vän till honom. Trots detta så förblir patienten väldigt sjuk. Jag har trott att om man träffar en trevlig partner så skulle man må bättre, men det verkar inte stämma, enligt boken. Finns det någon som har erfarenhet av detta?
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 7 månader sedan #22359 av
Svar från i ämnet Äppelblom och ruiner
Hej

Är boken bra?

Är den självbiografisk?

Vad menar du med att det inte blir bättre om man hittar rätt partner? Menar du att allt inte bara löser sig för det?

Jag tror tyvärr inte att det är så enkelt som att hitta rätt partner. det är nog tyvärr svårare än så. Men man måste ju ha något att drömma om, så att man orkar fortsätta kämpa. Och kanske är det rätt "lösning " för en del.
Men det största jobbet får man ju alltid göra själv, med eller utan partner.
Dessutom kan ju en relation ställa mycket krav på en och hur man hanterar sina känslor, så det kan faktiskt bli tuffare på ett sätt att leva tillsammans med någon. det är i alla fall min erfarenhet. Men det är klart att man önskar att inte vara så ensam. Längtar tillbaka till när jag var yngre och en förälskelse kunde göra hela mitt liv ljust för en tid. Nu "räcker " inte det längre. Det är sorgligt.
  • Axons
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 7 månader sedan #22362 av Axons
Svar från Axons i ämnet Äppelblom och ruiner
Ja den verkar vara självbiografisk. Marianne har nära kontakt med den här patienten. Lever tillsammans i perioder. Det går bra ett tag. Bl.a så får patienten(som kallas Rune) en egen bostad. De är även ute och reser tillsammans. Tyvärr så mår inte Rune bättre av detta utan måste återvända till sjukhuset efter en tid.
Själv har jag trott att om man träffar en partner som ställer upp till 100% så skulle jag må bättre, men det stämmer inte enligt boken.
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 7 månader sedan #22366 av
Svar från i ämnet Äppelblom och ruiner
Det kan nog gå hursom faktiskt.
Mer
18 år 7 månader sedan #22389 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Äppelblom och ruiner
Jag har för mig att John Nash flyttade ihop med sin fru igen och det anses att det räddade honom undan ett liv i misär. Det kan nog variera mycket från individ till individ och det kan nog vara olika vid olika tidpunkter för samma individ. På lite längre sikt förbättras de flesta.
  • Axons
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
18 år 7 månader sedan #22398 av Axons
Svar från Axons i ämnet Äppelblom och ruiner
Det är säkert individuellt som ni skriver. Gäller bara att hitta någon som ställer upp :lol: