Ny upplaga av Surviving schizophrenia i december

Mer
10 år 4 månader sedan #634620 av Admin1
Efter 30 år:

25 % återhämtade, 35% mycket förbättrade, 15 % förbättrade med kräver mycket hjälp, 10 % gruppboende, ej förbättrade 15 % har begått självmord.

Symptomen är värst i 20-30 års åldern, minskar i 40 års åldern, men blir signifikant bättre i 50-60 års åldern.

Scientologer hävdar att sjukdomssymptomen orsakas av antipsykotika, men symptomen var exakt desamma innan antipsykotika kom för drygt 50 år sedan. Det antipsykotika kan ge är främst trötthet och särskilt hos äldre.

Kommentar:

När jag ser dessa siffror så undrar jag om inte de i 20-30 års åldern borde ha depåinjektioner för att minska psykosrisken. I 40 års åldern kunde man börja med tabletter. Att 15 % är förbättrade men kräver hjälp stämmer med att 15 % har boendestöd i Sverige.
Mer
10 år 4 månader sedan #634677 av Ready

Admin1 skrev: Efter 30 år:

25 % återhämtade, 35% mycket förbättrade, 15 % förbättrade med kräver mycket hjälp, 10 % gruppboende, ej förbättrade 15 % har begått självmord.

Symptomen är värst i 20-30 års åldern, minskar i 40 års åldern, men blir signifikant bättre i 50-60 års åldern.


Jag tycker att dessa fakta borde tas med i självhjälpsboken. Som det står nu så gör självhjälpsboken ingen skillnad på den som är i 40 års ålder och den som är i 50 års åldern. Om jag minns rätt vill säga...
Mer
10 år 4 månader sedan #634684 av Geta
Det vände för mig, när jag var 38 år efter långvarig terapi.
Mer
10 år 4 månader sedan #634758 av Ready

Geta skrev: Det vände för mig, när jag var 38 år efter långvarig terapi.


Var det en manlig eller kvinnlig psykolog?
Mer
10 år 4 månader sedan #634764 av Admin1
Reumatism ger ett skydd mot att få schizofreni, men varför vet man inte.

Sexuella övergrepp i barndomen ger bara 1,5 gångers riskökning för schizofreni. Störst risk ger det om mamman har schizofreni och 9,3 gånger.

Det finns inget särskild område i hjärnan, som är påverkat utan det är nätverk i hjärnan, nervceller, gliaceller och vit hjärnsubstans, som är påverkade i dessa områden. Vänstra sidan är mer påverkad än den högra sidan.

Vid diagnostik bör lumbalpunktion göras för att bla. infektioner i hjärnan och det tros bli rutin.


Alternativ till inläggning (inläggning viktigast för nyinsjuknade)

1.Injektion av antipsykotika på en akutmottagning och man är där 6-9 timmar. (effekt hos 50 %)
2. Mobilateam
3. Krishem utanför sjukhus för korta inläggningar
4. Hemvård av distriktssköterskor (används i England)
5. Dagsjukhus (vård bara på dagen och hemma på natten)
6. Nattsjukhus (enbart nattvård)

kommit till sid 170
Mer
10 år 4 månader sedan #634765 av Ready
Admin,

Det som du skriver här, är det sånt som är nytt i den nya upplagan av boken?