Ska trycka bok hos Vulkan eller BoD, vilket är bäst?

Mer
9 år 2 månader sedan #724443 av Nissegossen
Det enda jag kan hjälpa dig i detta, är att ta tala om för dig att kontakta ett aktivitetshus som trycker sin egen tidning med hjälp av en större kopiator som även kan trycka upp A-3 format. (Ger A-4 i färdigt skick) A-4 ger i sig A-5 om jag inte minns fel och om du gör antalet sidor jämt delbart med om det nu vart 2 eller 4 låter jag vara osagt

Du måste räkna hur du skall lägga in just den sida som i det färdiga resultatet måste hamna precis rätt för att få sammanhang i texten. På det allaktivitetshus jag gick till innan viska tryckte vi upp tidningen för sagda hus och vi deltog i allt från att skriva texter, redigera, korrekturläsa, layout och trycka tidningen. Har tryckt upp en lärobok då den var utgången på förlaget och det var någon som behövde den inom huset och jag har även tryckt upp diktsamlingar på den stora kopieringsmaskinen. I så fall rekommenderar jag dig att sidorna i själva boken trycker du i vitt papper och omslaget gör du i paint på datorn. (ev Foto, eller annat.) Samt i en särskiljande färg.


Observera att alla sådana här maskiner trycker endast i svartvitt.
Numera gör allaktivitetshuset inte sin egen tidning helt då tryckningen läggs på ett tryckeri i flerfärgstryck.

Då, när jag gick där och hjälpte dem fick vi trycka upp våra egna alster till självkostnadspris, alltså per pappersark, samt den toner det antogs gå åt. Billigare går det inte att få det.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
9 år 2 månader sedan #724444 av Isa-Alise
Eller gör en snygg egen utskrift, sätt bladen i plastfickor och sätt i en snygg pärm.

Kan du inte ändra några detaljer i världen så den inte är tagen direkt ur en film och ge ut boken? Verkar synd att inte låta andra läsa den?
Mer
9 år 2 månader sedan #724445 av Inwatto
Det var 2008 som jag tryckte min bok så jag kommer inte ihåg vilka marginaler jag satte men det var inga 1.8 cm, det är jag säker på. Typ 6 mm eller något och det är på tok för lite... Har tittat i bokhyllan och 1.8 cm ser ut som ett lagom mått.

Prata inte med hat i munnen!
Mer
9 år 2 månader sedan #724447 av mumrik
Kul att du skriver :)
Jag har precis tryckt en bok hos Solentro!
Jättenöjd med resultatet. Du klipper o klistrar från word och kan blanda text o bilder. Flera alternativ för hur texten skall ligga.
Jag valde pocket, 10 st, 100 sidor, omslag jättefint, det ingår och det finns bilder att välja om man inte har egna.
Det kostade ca 700 och det tog en vecka för tryck o leverans!!! Värt varenda krona!
Lycka till...
Mer
9 år 2 månader sedan #724453 av Nissegossen
Suck! Det är nu så länge sedan och jag har inte alls sysslat med det sedan dess. Detta om marginaler, du kan enkelt på word som någon skrev själv välja vad du vill ha för marginal, genom att från början ställa in marginalerna i datorn och då överskrids inte marginalerna du vill ha. Det sker automatiskt när du väl ställt in marginalerna. Se till att du får en helt jämn vänstersida med ungefär så stor marginal som finns till vänster i ett kollegieblock. Höger sida, kan vara ojämn, men se till att ha god plats för marginal åt höger.

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
9 år 2 månader sedan #724455 av Sanna85

Isa-Alise skrev: Kolla om nått förlag trycker den åt dig. Jag tycker det är lite knepigt att trycka så det kostar en själv pengar. Jag har nu 9 böcker och 3 bok kapitel tryckta, men det har inte kostat mig något mer än tiden att skriva dem, och på några får jag nu lite pengar (bok kapitlen).


Men förlag trycker väl bara åt en om man ger ut den? Inte när man bara vill trycka för eget bruk?

Jag har gjort egna utskrifter och satt i offert-pärmar (med genomskinlig framsida) med eget omslag som syns igenom framsidan på samtliga sju böcker jag har skrivit om den här världen. Det är snyggt, men jag vill ha en riktig tryckt bok nu, och jag ska trycka min bästa bok av de sju.

Jag kan inte ändra några detaljer i världen, den är för komplicerad och skulle inte fungera då, allt hänger ju ihop. Dessutom, om man bara ändrade några detaljer så skulle läsaren ändå fatta att det handlar om den världen, och varför göra världen sämre genom att ändra? Den är ju perfekt som den är. Jag får ge ut de böcker jag kommer skriva om min egen värld, som är inspirerad av den andra.

Men andra kommer få läsa denna boken, alltså familj och vänner. Annars håller jag med att det vore synd om ingen fick läsa den.