Fältprästen från "MASH" är död (Sydsvenskan)

Mer
7 år 4 månader sedan #893159 av Nissegossen
Fältskärns berättelser runeberg.org/faltskar/

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
7 år 4 månader sedan #893161 av Nissegossen
Jag gjorde repmånad på ett stabskompani för bataljon staben.

Och ja, de hade fältsjukhus som ingick i kompaniet.
i.f.s det är ganska offtopic

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
7 år 4 månader sedan #893165 av Nissegossen
Jag sågar spanarna rakt av, inte en man hade överlevt

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
7 år 4 månader sedan #893168 av Admin1
Ett riktigt fältsjukhus kräver nog 500 man dvs 5 kompanier, men då är det sjukhuset på etappnivå och 2-4 mil bakom fronten. På brigadnivå finns mindre sjukhus med mycket lägre kapacitet än etappen. Sedan fanns viss läkarkapacitet också på bataljonsnivå. På staben jag var på var vi c:a 10 officerare + 2 skrivbiträden. Vi gav order till 1000 man. Mest handlade det om att planera förflyttningar, var förbandet skulle grupperas och behov av underhåll och förstärkningar. Vi bodde i sommarstugor vi som jobbade på staben. En natt kom ett ordonnans med order till oss från högre ort. Vi sov på övervåningen och det var mörkt så han kom med pannlampa. Han sa jag känner mig som en orienterare. Staben jobbade i ett litet folkets hus i en liten by.
  • Geta
  • Författare till inlägg
  • Borta
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
Mer
7 år 4 månader sedan #893180 av Geta
Var det när du deltog i ett krig?
Mer
7 år 4 månader sedan #893182 av Admin1
Nej, det var repövning i Sverige. En lustig detalj var att staben fick problem direkt, när förbandet ryckte in. En repgubbe var kanonfull och hade en 5 liters plastdunk med hembränt med sig som han vägrade släppa. Så det blev handgemäng om plastdunken. Dagen efter passerade jag överstens kontor och där satt dunkmannen blek, olycklig och rejält bakis. Han var i 40 års åldern. Översten skulle förhöra honom om fyllan och dunkbråket.

Man kan säga att repmånaden började med Slaget om plastdunken.