Musik påverkar mig

  • Fantasio
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • Ich bin der Bub vom Thüringen
Mer
4 år 4 månader sedan #1209702 av Fantasio
Svar från Fantasio i ämnet Musik påverkar mig
Förr i tiden när det var krig gick två härar mot varandra. De hade väl i alla fall trumslagare med sig, men tror även där fanns blåsinstrument. Det är något med trummor som tilltalar mig.
Mer
4 år 4 månader sedan #1209708 av Vierja
Svar från Vierja i ämnet Musik påverkar mig
I Sydamerika brukar dem hålla batucadas på gatorna, det är trummor dem spelar, typ mini carneval då o då.
Väldigt populärt där. Tror trummor väcker något väldigt primalt, speciellt när rytmen flowar. Är väl ingen tillfälighet att musiken räknas i bpm, samma som våra hjärtslag.
  • Fantasio
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • Ich bin der Bub vom Thüringen
Mer
4 år 4 månader sedan #1209710 av Fantasio
Svar från Fantasio i ämnet Musik påverkar mig
Från Världens historia, publicerat på Internet: "Exakt när krigare började använda sig av musik vet man inte, men redan förhistoriska stamfolk slog sina spjut eller klubbor mot varandra för att skrämma motståndarna. Arkeologiska fynd visar att de egyptiska arméerna använde trummor och horn omkring år 1600 f Kr. Trummorna användes framför allt, när soldaterna skulle ut på långa marscher. Den taktfasta rytmen från trummorna sporrade truppen och stärkte deras uthållighet. Samtidigt blev musiken ett sätt att skrämma bort fienden."

Jag sökte på "slag trumpetare inbördeskriget". Letade egentligen uppgifter om amerikanska inbördeskriget.
Mer
4 år 4 månader sedan #1209711 av Vierja
Svar från Vierja i ämnet Musik påverkar mig
Finns en väldigt populär musik stycke som använts flitigt i filmer, tror den är från den tiden.
Ska se om jag hittar den.
Mer
4 år 4 månader sedan - 4 år 4 månader sedan #1209713 av Vierja
Svar från Vierja i ämnet Musik påverkar mig
Testa denna istället, verkar inte som man kan lyssna på den första jag skicka utan att öppna youtube.

Last edit: 4 år 4 månader sedan by Vierja.
  • Fantasio
  • Författare till inlägg
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • Ich bin der Bub vom Thüringen
Mer
4 år 4 månader sedan #1209714 av Fantasio
Svar från Fantasio i ämnet Musik påverkar mig
"Videon är inte tillgänglig" står det, Vierja.

Instrument användes i ordergivningen. Att en viss trudelutt spelades för att beordra hären framåt, bakåt eller göra halt. "Reno beordrade trumpetaren att blåsa reträtt, men alla uppfattade inte ordern." Det tänkte jag först inte på,