Dostojevskij's Brott och straff

  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
3 år 11 månader sedan #1248454 av Jocke

Geta skrev: Det är en förlust att den här unga danska poeten är död. Endast 24 år.

www.svt.se/kultur/poeten-yahya-hassan-ar-dod




"PLATTFISK

JAG MINNS VÅRA FISKETURER

MEN VAD FISKADE VI EFTER

JAG VÅGADE ALDRIG FRÅGA EFTER NÅGOT

ELLER SÄGA MIN ÅSIKT NÄR VI KÖPTE KLÄDER ELLER SKOR

VÅGADE INTE SÄTTA PÅ TEVEN NÄR DU SOV

VÅGADE INTE TA DIN HAND

VÅGADE BARA NICKA NÄR DU SA

DIN MAMMA ÄR EN HORA

OCH MAMMA HAR FLYTT GÅR RUNT PÅ GATAN OCH FRYSER

MED VI ÄTER FÅNGSTEN I SKRÄDDARSTÄLLNING

OCH DU SÄGER ATT DU ÖNSKAR

ATT VI ALDRIG HADE FÖTTS"

Var är jaget och var är den skyldiges position gentemot jaget?

Ja väldigt aggressivt! Tack Geta!

Vars är världen på väg?
Mer
3 år 11 månader sedan #1248487 av Clean
Det är vilda spekulationer om han har mördat eller inte. Vem vet han kanske inte har mördat utan var jävligt smart bara... Lr så har han mördat och bearbetat och fått utlopp på ett kreativt sätt i sitt mästerverk, vi kommer nog aldrig få veta! Allt annat är spekulationer.

Jag har skrivit ett manus som jag skrev på i ett halv år! Med ett manus-program som heter "Death List" där huvudkaraktären hämnas på olika brutala sätt på människor han har mött eller möter. Filmen skulle bara va sekvenser med våld inget vidare men då var det rena terapin få ut all ångest och ilska! Men jag skulle aldrig kunna fysiskt skada nån. Sist men inte minst mörda! Men om folk läste mitt manus skulle folk garanterat tro det.
Mer
3 år 11 månader sedan #1248500 av Amandara
Man får tänka och känna vad man vill men man får inte göra vad man vill. Man får vara hur svart som helst. Jag hade lust att sätta en kula i pannan på en för inte så länge sen. Han har varit så djuriskt jävligt och elak. Maktlösa stod vi och såg på hur han drog fram utan att kunna få stopp på det hur vi än försökte. Till sist blev en polisanmälan och han förstod att hans jobb kunde ryka, det som fick terrorn att stoppa upp. Men det stoppade inte upp av omtanke om någon annan utan av omtanke till honom själv.
Mer
3 år 11 månader sedan #1248507 av Clean
Nej det är typiskt såna som sitter på maktpositioner som letar efter makt. Jo såna människor har varit förjävliga. Visst blir man flyförbannad att höra sånt från ens nära. Men jag har aldrig varit med om det. Dom har iaf inte visat det öppet.

Jo precis man får tycka, tänka och känna som man själv vill, men det är aldrig okay att psykiskt fysiskt och sexuellt skada andra. Men jag har aldrig haft såna problem förutom ibland vill jag slå ihjäl vissa människor jag möter. Men det är väldigt sällan nu för tiden jag känner så. Rättspsykiatriska gjorde mej till narcissist! Som jag har arbetat med sen jag skrevs ut. Tex när jag är väldigt otrevlig utan att märka det. Utan ens nära säger till exakt vad det är för elakheter jag säger då förstår jag att jag har gått för långt. Men man var tvungen att vara narcissist för att överleva på rättspsykiatriska! Annars hade man blivit omprogrammerad alltså hjärntvättad och få veta att man blir aldrig utskriven förrän man har gått igenom hjärntvättningen. Så terrorisera jag och skrämde personalen, läkaren. Så dom förstod dom kommer aldrig lyckas ha mej kvar utan att det eskalerar! Så blev jag utskriven. Psykologen var på min sida men hon förklarade att personalen är rädda för mej vilket inte är bra. Men då sa jag släpp ut mej. Då frågade hon om jag kommer återfalla. Då sa jag att jag vet inte vad jag gör i framtiden jag kan inte se in i framtiden och hon sa att det stämmer. Fastän det hon sa går emot deras regler. Man blir inte utskriven förrän risken för återfall är minst intill minimal.
Mer
3 år 11 månader sedan #1248516 av wasp
Har aldrig läst Dostojevskij. För tunglästa tegelstenar!
Mer
3 år 11 månader sedan #1248791 av IngeF
Den store ironien er at "Forbrytelse og Straff" først ble utgitt som føljetong i et tidsskrift.