H.Hesse's Stäppenvarg - aspie, schizofreniker eller bohem?

Mer
17 år 5 månader sedan #53841 av aspie
Herman Hesse (1877–1962) och hans mest berömda bok Stäppenvarg är säkert känd för många som läser detta forum. På världens olika aspieforum har Hesse diskuterats livligt, och hans rollfigurer ofta uppfattas som prototyper av Asperger. Huvudpersonen i boken stäppenvarg, Harry Haller bär även schizofrena drag. I en bokrecencion www.kanalen.org/bok/rec.php?id=38 som jag förkortat lite här, säges bl.a. :
[i:3miehua8]
Stäppvargen en bok för förryckta, full av ångest och förvirring. Dyster och kall som den är, finner man dock ibland vissa ljusglimtar,...
Boken utspelar sig i en tysk stad där bokens huvudperson, Harry Haller, är bosatt. Han lever ett enstöringsliv där han känner sig sliten mellan livet som en normal ”borgare” och längtan efter ett andligt jag som dyrkar det ”oändliga” såsom Mozarts musik och som samtidigt lockar en fri vilde i hans inre , ”Stäppvargen”, honom. Harry kallar sig schizofren och förryckt men frågar sig samtidigt om det inte kan vara tiden det är fel på.

En kväll får Harry Haller en skrift, Traktat om stäppvargen, av en mystisk man som sedan försvinner. Då Harry läst skriften upptäcker han att hela skriften handlar om honom. Alla hans tankar om sin schizofreni radas upp för honom och oss läsare ännu en gång... [/i:3miehua8]

- aspie
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
17 år 5 månader sedan #53871 av Jocke
Ännu ett projekt, ska återläsa "stäppvargen", men jag anser "sidharta" vara numret större! Det är hans mästerverk om kärleken!

Stäppvargen är lite för djup, för att kunna tolkas schizofrent, eftersom denna bok egentligen handlar om den själsliga vandringen och den grava ensamheten, där ingenting blir en rådande handling. Men läste detta för över tjugo år sedan!

Aspie, skillnaden mellan oss är att schizofrena oftast saknar ett genuint specialintresse utan är oftast bara allmämbildade, när minnet infinner sig!

Vars är världen på väg?
Mer
17 år 5 månader sedan #53996 av aspie

Jocke skrev: Ännu ett projekt, ska återläsa "stäppvargen", men jag anser "sidharta" vara numret större! Det är hans mästerverk om kärleken!

Stäppvargen var ju dystrare än de andra Hesse-böckerna. Jag läste den också för årtionden sedan. I början av boken kände jag igen mig själv, jag blev riktigt Hesse-tokig. Mot slutet av boken (Stäppvargen) började det dock ske så mycket bisarrt, att jag blev lite förvirrad om meningen med det hela. Sen läste jag Hesses bok "Demian". Den alldeles tydligt var en annan version av samma romanfigur, med lite ljusare toner. Jag fortsatte med Siddhartha, men tyvärr läste den väldigt kursoriskt, hoppade över sidor etc., eftersom det kändes som om man hade läst samma bok för tredje gången. Jag säkert missade en hel del av bokens anda, jag borde kanske ta itu med den på nytt då jag hinner. Anknytningar till buddhismen är också intressanta. Som fjärde Hesse-bok började jag läsa Glaspärlespelet, men det var en tegelsten som jag orkade läsa bara till hälften. Själva grundideen var fantastisk: att kunna bo i en klostermiljö där man kan helt och hållet koncentrera sig i intellektuellt arbete, utan världsliga bekymmer, och bygga upp omfattande filosofiska teorier. Men jag tyckte att Hesse upprepade sig själv ganska mycket i de olika böckerna, han hade i princip bara en romanfigur med olika nyanser.

Jocke skrev: Stäppvargen är lite för djup, för att kunna tolkas schizofrent, eftersom denna bok egentligen handlar om den själsliga vandringen och den grava ensamheten, där ingenting blir en rådande handling. Men läste detta för över tjugo år sedan!

Det är just vad jag kommer ihåg av Stäppvargen, ensamhet och förvirring. Jag tyckte att den kan tolkas antingen aspergerianskt eller schizofrent, trots att jag är inte särskilt sakkunnig i det sistnämnda. Men de "negativa symptomen" som isolation och "alienation" är gemensamma för båda, och samma gäller excentrisk levnadsstil.

Jocke skrev: Aspie, skillnaden mellan oss är att schizofrena oftast saknar ett genuint specialintresse utan är oftast bara allmämbildade, när minnet infinner sig!

Det är intressant! Men jag har faktiskt märkt att det finns skillnader mellan aspies, ca. 40% verkar inte ha specialintresse, eller sen byter de ofta sina hobbies. "Specialintresse" är bara en av de flera diagnoskriterierna för aspies, men kanske en av de mest allmänt kända. Den stereotypa aspien är en ung man som är heltokig i rymden och antingen äger en rymdforskningsapparatur eller drömmer om den.

- aspie
  • Jocke
  • Offline
  • Jubelhedersmedlem
  • Jubelhedersmedlem
  • raka spåret är enklare än kringelikrokar!
Mer
17 år 5 månader sedan #54109 av Jocke
Du är nog bättre på Hesse än vad jag är? I O F SIG kan man säga ett aspies är excentriska, det vet jag inte om det speglas i Hesses romaner?

Men Jag tror man måste läsa även Thomas Manns romaner för att kunna se vad som förekom i den tidens tankebanor? Detta var ju brytningstiden till industrialismen som dessa herrar rörde sig i.

Vars är världen på väg?