Stark film om Gud och schizofreni

Mer
17 år 5 månader sedan #54704 av Balder
Dokumentärfilmen "Leva mitt liv" handlar om en man och en kvinna som återhämtat sig från schizofreni.

Den är omskakande.

Patricia Deegan berättar öppenhjärtligt om den oerhörda smärta det innebar att få diagnsoen schizofreni. Inte främst för de hallucinationer som kom av sjukdomen utan medicinerna som gjorde henne känslomässigt avtrubbad och framförallt den hopplöshet som vårdpersonalen förmedlade. Det fanns inget hopp, nu skulle hon för att undvika att trigga sjukdomen ta det lugnt, inte vara ute bland folk, inte ha kärleksrelationer, inte, inte...

-Det var som om Gud sökte mig genom psykosen för att jag skulle få mer tillgång till mig själv, säger Patricia.

Vad många inte vet är att majoriteten som insjuknar i schizofreni återhämtar sig. Det är kanske ofta svårast för de anhöriga. De förväntar sig att personen skall bli som innan insjuknandet. Men så blir det aldrig.
Mer
17 år 5 månader sedan #54705 av Bitte
När gick den och kommer det någon repris ?
Mer
17 år 5 månader sedan #54706 av Balder
"Leva mitt liv" kommer att säljas genom RSMH, Riksförbundet för social och mental hälsa.
Mer
17 år 5 månader sedan #54724 av Admin1
Låter intressant! Hur fick du kännedom om filmen? Jag tittade just på RSMH:s hemsida och den fanns inte till salu ännu.
Mer
17 år 5 månader sedan #54728 av Balder
Admin, filmen visades första gången för allmänheten under Psykiatriveckan på Kulturhuset i Stockholm nyligen.

Jag fick veta om den via dagens Kyrkans Tidning. Och jag kommer att köpa den så fort den är till salu hos RSMH eftersom jag själv är djupt berörd av frågorna:

1. återhämtning, resp.
2. schizofreni och tron på Gud

:)