sluta med antdepressiva

  • lily
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
19 år 5 månader sedan #6820 av lily
sluta med antdepressiva skapades av lily
vill sluta med mina antidepressiva. Min läkare skrev ut medicinen första gången vi träffades i princip.Sen dess har han höjt dosen varje gång jag klagat på at den inte fungerar.Och avfärdat att det skulle vara biverkningar jag känner när jag fått problem. Går nu på två olika mediciner plus söm medicin då och då. Behöver sömn medicin ibland. Sen jag började med medicinerna (ungefär ett år sedan den första) så har jag känt viss förändring. Men i det stora hela har jag mått värre sen jag började med dom. Jga har dåliga perioder nu som kan vara värre än förut och dålig aptit ect. Jag känner mig känsolös och likgiltfig. Allt kkänns meningslöst ibland. Men kan även må bra. Nog om detta babbel. Jag vil leva ett fritt liv utan mediciner eller åtminstone få pröva. Jag känner inte igen mig själv längre. Ingen hade informerat mig som att det kan vara svårt att trappa ned på medicinerna. Har någon något råd till mig
vad jag ska göra? om doktorn inte får med på at jag ska sluta tänker jag göra det själv.Hur går en nedtrappning till? och tar det väldigt länge?
jagbfunderarpå att halvera en 2mg edronax i en vecka och stanna kvar på cipralex när jag slutat med edro..sen trappa ned den medicinen efter
som jag känner min kropp är redo igen och trappa ned 15 mg gram till
7,5 sen kanske 5 ect...

nån som trappat ned sin medicin? jag förstå ungefär vad det innebär
har missat min medicin och innan edronax kickade in var jag självmordsbenägen..(även när jag missat har det hänt)


om ni orkar läsa kan ni ju skriva lite..:)
  • lily my tilly
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
19 år 5 månader sedan #6822 av lily my tilly
Svar från lily my tilly i ämnet sluta med antdepressiva
kan tillägga att mina tvångstankar ect har minskat avsevärt ändå sen jag började med edro, däre mot har jag social fobi och allt vården gör är at snacka och ge mig broschyrer hur man ska sova och äta rätt.
Sen tränar vi aldrig på något. Tjejen jag går hos vill bara "anpassa mig till samhället" och tror att min mamma styr allt jag gör. Hon söker anledningar till varför jag är som jag är.När jag redan berättat at jag var mobbad i skolan. Jag behöver må bra och få göra saker själv, jag verkar okapabel men det är för att jag är så försynt. Jag kan själv. Men ingen vill lita på at jag ska kunna nått.. Om jag kunde må bra skulle jag kunna
hjälpa mig själv..
Mer
19 år 5 månader sedan #6823 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet sluta med antdepressiva
Hej!

I FASS finns nu ett kapitel om att avsluta medicinering och där står det om antidepressiva också:

Behandling
Utsättningssymtomen kan minimeras eller helt elimineras genom återinsättning av behandlingen helt eller delvis. Om det kliniska målet är att sätta ut läkemedlet helt, är det naturligt att förlänga utsättningsfasen, d v s återinsätta en del av den ursprungliga dosen. Om behandlingen varat i 2 månader eller mer, bör utsättningsperioden hos dessa patienter vara minst 4 veckor lång.

www.fass.se/LIF/produktfakta/fak ... leID=43748

En del kan allså få "biverkningar" eller utsättningssymptom när de slutar med antidepressiva, men det är övergående besvär. Din tid för nedtrappning av ett läkemedel måste vara minst 4 veckor alltså.

Vet du om att man kan själv mäta hur deprimerad man är i ett gratis test på Internet? Det finns på:
213.88.140.183/deprimerad/allm/testa/madrs.htm
  • lily
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
19 år 5 månader sedan #6830 av lily
Svar från lily i ämnet sluta med antdepressiva
tack så mycket för svaret
det var verkligen hjälpsam information :)
Mer
19 år 5 månader sedan #6831 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet sluta med antdepressiva
Fick 24 på självtestet ... alltså tecken på depression fast jag mår bättre nu än de senaste veckorna... men kan ej ta antidepressiva... de förvärrar mina psykossymtom...
  • lily
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
19 år 5 månader sedan #6836 av lily
Svar från lily i ämnet sluta med antdepressiva
fick 39 på min..