ECT

  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
16 år 3 månader sedan #106180 av
ECT skapades av
Nån som har erfarenhet av detta? Är det bättre än o knapra piller. Hur funkar det?
Mer
16 år 3 månader sedan #106181 av Geta
Svar från Geta i ämnet ECT
Det bästa är att gå i psykoterapi!
Mer
16 år 3 månader sedan #106184 av mopa
Svar från mopa i ämnet ECT
Jag har själv ingen erfarenhet av ect. Men min pappa fick ect när inga piller gjorde nån nytta mot hans deppression. Han blev bra utav ect.
Mer
16 år 3 månader sedan #106185 av ak
Svar från ak i ämnet ECT
Jag har genomgått 8 stycken ECT-behandlingar. Effekten var mycket god, men kortvarig. Tankestörningarna upphörde, depressionen försvann. Tyvärr gick det över efter en månad och jag blev "sjuk" igen. Tycker nog piller är bättre...
Mer
16 år 3 månader sedan #106188 av Inwatto
Svar från Inwatto i ämnet ECT
Jag har fått dubbla serier ECT alltså ca 20 behandlingar när jag var inlagd och tillslut så deprimerad att jag inte ens lystrade till mitt namn. Det funkade.

Hade sjukvården pratat med mig istället för att bara förvara mig hade de inte behövt sätta in ECT, är min övertygelse idag. Heller samtal än piller eller ECT, tycker jag.

Men, man kan vara så deprimerad att man inte orkar samtala - då behövs piller. Och hittar man ingen pillersort som hjälper, ja då funkar ECT kortvarigt för att radera grubblerierna i hjärnan.

Jag blev sövd när jag fick ECT så jag har inga minnen av hur det känns att få sådan elchock. Är inte rädd för ECT idag, men gillade inte att sövas. Det är den enda bieffekten jag noterat. Ja, och så blackouter p g a förlust av närminnet vid ECT, förstås.

Prata inte med hat i munnen!
Mer
16 år 3 månader sedan #106189 av Aspergergirl
Svar från Aspergergirl i ämnet ECT
Jag har också genomgått ECT och har samma erfarenhet som AK000. Det blev en snabb förbättring av depressionen men kortvarig. Det dröjde inte många veckor förrän jag var deprimerad igen. Trots detta är jag ändå för ECT och skulle gärna genomgå det igen. Jag tror det skulle vara bra att få underhållsbehandling av ECT. Då hade nog effekten hållt i sig. /A