Nozinan

Mer
19 år 5 månader sedan #7320 av sussi14
Nozinan skapades av sussi14
undrar varför jag inte kan somna in på mina nozinan..har 25 mg varje kväll men jag blir inte så lugn att jag somnar iallafall..kan man öka den mängden tro?..har annars imolvane som jag inte riktigt kan tygla fast jag sover bra på dom. jag överskrider jämt tabletterna för att kunna sova så jag inget kvar av dom sista vexkan..fattar inte riktigt hur man ska kunna sova gott om natten.
  • solblomma
  • Besökare
  • Besökare
19 år 5 månader sedan #7322 av solblomma
Svar från solblomma i ämnet Nozinan
jag kunde inte sova ett tag om nätterna.. då fick jag rådet att slappna av och jag gjorde det. sen sov jag normalt igen. Annars att röra på sig och göra fysiska saker ska vara bra har jag hört. men det här kanske inte var nåt nytt...
Mer
19 år 5 månader sedan #7335 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Nozinan
Jag har länge haft problem med min sömn. Jag har märkt att det är särskilt besvärligt när jag är helt psykotisk för då går det inte alls att sova. När jag är deprimerad är det också problem, men antidepressiva gör att jag sover bättre.

Jag märkte att när jag började med Risperdal kunde jag sluta med mina sömntabletter. Det finns andra antipsykotika dock som man blir mer trött av t.ex. Seroquel. Du kanske skulle pröva med Seroquel för att sova bättre.

Annars kunde du ju prata med din läkare om problemen med sömnen. Det går ju att höja dosen på Nozinan iofs, men kanske det vore bättre egentligen med att byta till Seroquel.
Mer
19 år 5 månader sedan #7344 av Isa-Alise
Svar från Isa-Alise i ämnet Nozinan
Att få till bra sömn är svårt...

Nozinan gör en trött och sitter i länge... med högre dos kankse du somnar men kankse känner dig väldigt "dagen efter" nästa dag...

Om du riskerar att höja mediciner på eget bevåg och därför inte vill ta Imovane eller likanande tabletter så kan du ju be att få hämta medicinerna i dosett en gång i veckan... då kan det byggas in att du tar en sort i tre - fyra dagar... och sen växlar till en annan sort... så att du inte mister effekt och behöver öka dosen... och dessutom slipper du ha så mycket mediciner hemma så att du inte frestas ta mer än ordinerat...

Vilket sort man än tar blir det lättare att somna om man varvar ner inför kvällen... badar eller duschar varmt... lyssnar på lugn musik... slappnar av... kanske dricker ett gott kvälls örtté... och undviker kaffe, svart té, och alkohol som alla kan förstöra sömnen....

När man tagit tabletten bör man lägga sig i sängen och göra sig redo att somna... om man är uppe och fortsätter att göra saker missar man lätt den stund som medicinen är mest verksam... och då kan en sömnmedicin få motsatt effekt... att man går igång med ökad ångest... istället föratt somna...

Men jag vet själv hur svårt det är... sömnen är jätteviktig... och är svår att få att fungera... bäst gick det för mig att sova på Risperdal och på Seroquel... när jag hade regelbunden neurolepika behövde jag vanligtvis ingen extra sömnmedicin...
  • Chris
  • Besökare
  • Besökare
19 år 4 månader sedan #8508 av Chris
Svar från Chris i ämnet Nozinan
Vet en som åt 200 mg av den o sommnade inte, kan vara läge o söka efter något annat. Zeroxat hjälpe mig med sömnen. Flunitracepan med Nozinan blandade jag när det var som värst, det fungerade.