Myrkrypningar, vad göra?

Mer
19 år 3 månader sedan #8383 av Moonlight
Jag har märkt att Zeldoxen ger mig myrkrypningar rastlöshet, obehaglig känsla i benen och det gör att jag inte kan plugga först på kvällen. Jag tar nu zeldoxen sent sent för att slippa ha det här på kvällen, Vad kan man göra för att minska detta?

Obehagligt på dagen, så jag bara går och lägger mig för det är jobbigt.
Mer
19 år 3 månader sedan #8386 av scorn
Svar från scorn i ämnet Myrkrypningar, vad göra?
antingen disipal eller iktorivil, jag äter båda för mina myrkrypningar. det är bara att snacka med läkaren typ. eller hota som jag gör (de är monster jue)
Mer
19 år 3 månader sedan #8389 av Moonlight
Svar från Moonlight i ämnet Myrkrypningar, vad göra?
Hur snabbt hjälper disipal, om man tar det. Börjar den verka inom typ 20 minuter eller så?
Mer
19 år 3 månader sedan #8392 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Myrkrypningar, vad göra?
Det kallas för akatisi och kan vara en biverkan av Zeldox. På senare tid har man talat om att akatisi kan ibland orsakas av för lågt blodvärde dvs järnbrist.

Eftersom kvinnor ofta kan ha järnbrist skulle jag nog i första hand gå till vårdcentralen och kontrollera blodvärdet. Har du får lågt blodvärde får du järntabletter och då kanske besvären försvinner.

Är det inte järnbrist, så skulle jag diskutera med läkaren om man kunde tillfälligt minska på dosen av Zeldox något. Biverkningarna beror ofta på dosen och en lägre dos kan göra att denna biverkan försvinner.

Om inte dosminskning hjälper kan man pröva Akineton eller Disipal. De har dock nackdelen att de kan försämra minnet, vilket inte är bra om minnet är försämrat från början.
Mer
19 år 3 månader sedan #8394 av Nissegossen
Hej Moonlight! Jag har stått på Akineton i över 30 år. Precis som Admin säger så försämrar den närminnet, så du kan bestämma dig för att gå ut i köket och göra något.
När du kommer dit ut står där och undrar vad, vad det jag skulle göra? Det löser sig, man vänjer sig.
Den verkar på en timme, och det blir en lättnad.
Akta dig dock för att överdosera den, vilket är lätt att göra, för man tror att man skall må ännu bättre om man tar ett par till.
Den förstärker även verkan på alkohol, de samverkar (billig fylla).

Den gör även att synen försämras så att du kan få svårt att se på nära håll. Detta eftersom ackomodations förmågan försämras, detta beror på att Akineton är muskelavslappnande. Detta påverkar seendet på så sätt att musklerna som styr linsen också blir avslappnade så de inte förmår förtjocka linsen för seende på nära håll. Köp läsglasögon på billig marknad någonstans de kostar cirka tio kronor styck.

Annars är Akineton bra, du kommer att må mycket bättre om du tar den. Personligen tycker jag den är bättre än Disipal. Provade den i början men Akineton passade mig bättre.

Lycka till!

Finns numera här viska.richardhandl.com/index.php Viska 3.1 om schizofreni forum
Mer
19 år 3 månader sedan #8411 av Moonlight
Svar från Moonlight i ämnet Myrkrypningar, vad göra?
Tack får råden, det var jättesnällt. Har dock beslutat att ta zeldox tidigt, tidigt på morgonen, typ 6-7, då blir det lite myrkryp i bena medans jag sover några timmar till, sen tar jag zeldoxet just innan jag lägger mig, eftersom det är en högre dos och då slipper jag det där i bena på kvällen (då jag brukar ta det 20.00 )
Vill helst inte ha fler mediciner, tar redan regelbundet, tetralysal, zeldox och zoloft. Vill helst slippa ta dom oxå men det kan jag inte.