Myrkrypningar, vad göra?

Mer
19 år 3 månader sedan #8422 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Myrkrypningar, vad göra?
Moonlight,

Du vet väl om att man skall alltid ta Zeldox tillsammans med mat? Om man tar Zeldox på tom mage så tas bara 50 % av dosen upp. Det blir ungefär som att ta halva dosen.
Mer
19 år 3 månader sedan #8425 av Moonlight
Svar från Moonlight i ämnet Myrkrypningar, vad göra?
Jo jag vet att man ska ta med mat, men jag är ganska slarvig med det, ibland blir det så och ibland när jag blir påmind då tänker jag på det.
Jag funderade ett tag på seroquel, men det är ju alltid någon ny biverkning, varför är det så? att neuroleptika ger yrsel, myrkrypningar och sånt.
Mer
19 år 3 månader sedan #8436 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Myrkrypningar, vad göra?
Alla får inte biverkningar, men ganska många har problem med det. Förr var problemet extrapyramidala biverkningar, men idag är främst problemet viktökning och trötthet. Det är svårt att veta på förhand hur man reagerar utan man får pröva sig fram. För kvinnor kan det vara bra att veta att deras normaldosering ofta är lägre än män. Det gäller dock ej Abilify där dosen för kvinnor och män är identisk - man har testat fram till det.

Att biverkningar inträffar beror ofta på den effekt som läkemedlet har. Biverkningar är oftast oönskade effekter.

Patricia Deegan har skrivit en bok om användning av antipsykotika i sin återhämtning. Boken är kortfattad och finns på Internet att läsa som pdf-fil. En tes hon har är att man skall försöka motverka sjukdomssymptomen på alla möjliga sätt - psykologiska metoder och självhjälp. Genom att göra så kan man använda låga doser av antipsykotika och då få mindre biverkningar.
www.viska.se/index.php/recension ... 3%A4mtning