Cisordinol

  • Harriet
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
19 år 3 månader sedan #8501 av Harriet
Cisordinol skapades av Harriet
Hejsan!

Ville bara höra om någon vill hjälpa mig med ett problem jag har.
Har provat de flesta antipsykotiska preparat som finns på marknaden.De senaste två-tre åren har jag stått på cisordinol och dosen har höjts gång på gång när jag varit inlagd eller råkat nämna att mina röster stör mig. Detta har lett till att jag nu har en dos på 160 mg/dygn.
För någon vecka sedan tog min terapeut upp saken. Hon tyckte att jag verkade drogad och föreslog en träff med min läkare.
Detta har fått mig att tänka efter och att bli upprörd. Upprörd på läkarna och upprörd på mig själv som aldrig sett sammanhanget mellan medicinen och min extrema trötthet. Har även under de senare åren av mitt liv allt oftare kommit på mig själv med att med öppen mun sitta och stirra ut i tomma intet.
Själv har jag ofta sagt till min läkare att - nej jag har inga biverkningar. Trodde att den enda biverkan cisordinolet hade var skakningar och stelhet.
Nu några frågor.
- Tror ni att jag ska be min läkare sätta in någon ny medicin?
Får man abstinens när man slutar ta neuroleptika i höga doser ?
Är livrädd för att bli psykotisk igen . Sam tidigt vill jag inte fortsätta mitt liv som någon slags extremt trög och känslofattig varelse.(är trots allt bara 25)
Hjälp mig !
MVH Harriet
Mer
19 år 3 månader sedan #8520 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Cisordinol
Välkommen!

Det var väldigt hög dos Cisordinol du har 160 mg/dag. Normaldoseringen är 20-40 mg/dag och doser över 40 mg har inte bevisats ge bättre effekt. En intressant sak med Cisordinol är att de kan ge hallucinationer, som biverkan. Det står angivet i FASS.

Jag tycker att du skall be att få något annat läkemedel. Det har ju kommit 2 nya preparat på de två senaste åren - Seroquel och Abilify. Båda kan vara värt att testa tycker jag. Seroquel är mer välbeprövat än Abilify.

Jag har inte läst något om att det skulle vara problem att minska från väldigt höga doser till normal dos. Om det oroar dig kan du ju be att få stegvis minska dosen av Cisordinol till mer normal dosnivå.
  • rumpan
  • Författare till inlägg
  • Besökare
  • Besökare
19 år 3 månader sedan #8572 av rumpan
Svar från rumpan i ämnet Cisordinol
Hej!

Jag hörde att någon fått Abilify i kombination med Cisordinol depå för att den var trött och inte tog sig för något - detta blev rena lyftet, jag tror däremot inte som admin1 säger att Seroquel skulle vara något då det ger väldigt mycket trötthet om man kommer upp i doser över 400 mg, vilket tydligen många gör. 8O
Mer
19 år 3 månader sedan #8586 av Admin1
Svar från Admin1 i ämnet Cisordinol
Normalt idag så kombinerar man bara andra antipsykotika med Leponex och då man får dålig effekt av Leponexen. Förr kombinerade man mycket olika antipsykotika, men man kom fram till att det gav inte bättre effekt, men däremot adderades biverkningarna och blev fler.